07.08.2020, 10:00

OTESTUJTE SA Ako ste na tom so znalosťami o vitamínoch?

Vitamíny vám zaručia zdravie aj bez pohybu a pestrej stravy! Je to pravda? Ktorá tepelná úprava zachováva v potrave najviac vitamínov a oplatí sa zeleninu mraziť? Dozviete sa v našom teste.

OTESTUJTE SA Ako ste na tom so znalosťami o vitamínoch?
Zdroj: Pixabay (Ilustračná snímka)

1. Antioxidant lykopén, ktorý nás chráni pred rakovinou a srdcovo-cievnymi ochoreniami, robí z rajčín superzdravú potravinu. Najviac ho vyťažíme z:
A) mrazených rajčín
B) varených rajčín
C) čerstvých rajčín


2. Najviac vitamínu C obsahuje:
A) citrón
B) červená paprika
C) brokolica
D) pomaranč


3. Čerstvá zelenina má vždy viac vitamínov ako mrazená
A) áno
B) nie


4. Ktorá tepelná úprava zachováva v potravinách najviac vitamínov po varení v pare?
A) varenie v mikrovlnke
B) pečenie
C) varenie vo vode
D) vysmážanie


5. Niektorí ľudia užívajú pred letom tabletky betakaroténu pre krajšie opálenie a lepšiu ochranu pokožky. Neprimerané dávky syntetického betakaroténu však zvyšujú riziko vzniku rakoviny u:
A) detí
B) žien
C) diabetikov
D) fajčiarov


6. Väčšinu vitamínov si naše telo vyrobí samo. C, D a E si však musíme dodávať stravou alebo výživovými doplnkami:
A) áno
B) nie


7. Mlieko obsahuje viacero vitamínov, napríklad B6, dôležitý na správne fungovanie chemických reakcií v nervovom systéme a mozgu. Čo sa však stane, keď mlieko pasterizujeme?
A) nedochádza k veľkým stratám vitamínu
B) zničia sa takmer všetky vitamíny, z mlieka je len „biela voda“ s obsahom tuku
C) môže dôjsť až k 80 % stratám vitamínu B6


8. Zemiaky sú bohatým zdrojom vitamínu C. Aby sme ho z nich získali čo najviac, okrem konzumácie surových sa odporúča zemiaky:
A) krátko variť v šupke a malom množstve vody
B) variť ošúpané a nakrájané
C) piecť


9. Vitamíny môžeme zo zeleniny a ovocia aj umyť:
A) áno
B) nie


10. To, že je vitamín rozpustný v tuku, znamená, že:
A) obézni ľudia nemajú v tele skoro žiadne vitamíny, lebo sa rozpustia
B) je dobré si mrkvový šalát pokvapkať kvalitným olejom, aby sa vitamíny lepšie vstrebali
C) ich najlepším zdrojom je mastné mäso


11. Vegáni si ho musia umelo dopĺňať, lebo je to jediný vitamín, ktorý človek nedokáže získať z ničoho iného, len z mäsa a zo živočíšnych produktov. Volá sa:
A) vitamín B12
B) kyselina listová
C) vitamín D
D) vitamín K

12. Ak nejeme dostatok vyváženej pestrej stravy, je vhodné, ak:
A) miesto ovocia si dáme pravidelne vitamín v tabletke
B) pred spontánnym užívaním výživových doplnkov sa poradíme s lekárom


13. Ťažké ochorenie, ktoré vzniká v dôsledku úplného nedostatku vitamínu, sa volá:
A) hypovitaminóza
B) hypervitaminóza
C) avitaminóza


14. Varením sa obsah výživných látok v zelenine a ovocí vždy znižuje:
A) áno
B) nie


15. Materské mlieko má ideálne zloženie vitamínov pre dieťa. Čím viac vitamínu C matka prijíma:
A) tým viac je ho v mlieku a dojča má menšie riziko vzniku atopického ekzému
B) nadbytok vitamínu C matkino telo vylúči a do mlieka prechádza len potrebné základné množstvo
C) tým väčšia je koncentrácia v materskom mlieku, ale dieťa prebytočný vitamín vylúči, zvýšené množstvo mu neprináša zdravotné benefity


16. Väčšia spotreba vitamínov je pri chorobách, zvýšenej fyzickej a psychickej záťaži. Lekár odporučí užívanie vitamínov aj pri ich dokázaných deficitoch. Chýbajúci vitamín A u detí môže spôsobiť:
A) poruchy zraku
B) anémiu
C) vracanie


17. Šalát z listovej zeleniny s pomarančom alebo cereálie s jahodami, to je ideálna kombinácia na vstrebávanie vitamínu C a:
A) zinku
B) železa
C) horčíka


18. Dopĺňanie vitamínov z lekárne človeku zabezpečí imunitu a ochráni ho pred chorobami aj bez pohybu, otužovania a pestrej stravy:
A) áno
B) nie


Správne odpovede:
1. B), 2. B), 3. B), 4. A), 5. D), 6. B), 7. A), 8. A), 9. A), 10. B), 11. A), 12. B), 13. C), 14. B), 15. A), 16. A), 17. B), 18. B).

Test pripravila redakcia preventivne.sk v spolupráci s biochemikom doc. Ing. Pavlom Blažíčkom, PhD.