15.02.2020, 08:00

Ako zinok pomáha bojovať proti dôsledkom oslabenej imunity

Zinok má veľký vplyv na mnohé funkcie ľudského tela. Najčastejšie si ho spájame s dermatologickými ochoreniami. V chladnejšom období je nezanedbateľná jeho úloha v podpore imunity.

Ako zinok pomáha bojovať proti dôsledkom oslabenej imunity
Zdroj: Flickr

Zinok naozaj pomáha v boji proti akné, vypadávaniu vlasov, lámaniu nechtov a podobne. Menej známe sú však aj jeho ďalšie pozitívne účinky. Ide predovšetkým o kladný vplyv na plodnosť, dobré fungovanie mozgu.

Úloha zinku v imunitnom systéme


Ako to funguje? Keď ochorieme, v našom organizme sa aktivuje imunitný systém. Zjednodušene povedané, ide o špeciálnu armádu, ktorá pozostáva z rôznych „bojových jednotiek“.

Každá z nich sa snaží svojim spôsobom bojovať proti agresorovi, ktorým je v často vírus. Najdôležitejšou zložkou imunitného systému, ktorá sa podieľa na likvidovaní vírusov sú biele krvinky.

A zinok je ich vynikajúcim pomocníkom. Ak ho máme v tele málo, dochádza k útlmu väčšiny funkcií imunitného systému. 

Zinok sa teda podieľa na budovaní, posilňovaní a správnom fungovaní imunitného systému. 

Dôsledky oslabenej imunity v zimnom období

Dôsledky oslabenej imunity na organizmus sú nepríjemné v každej situácii a v každom ročnom období. No asi najintenzívnejšie ich pociťujeme práve v zimných mesiacoch.

Oslabená imunita tak môže stáť za ťažkosťami ako: nádcha, škrabanie v krku až bolesť hrdla a mierna teplota s únavou.

Preto by sme mali dbať nato, aby bola naša imunita v dobrej kondícii práve vtedy, keď ju najviac potrebujeme. Zinok je jedným z užitočných pomocníkov. Vďaka nemu je odpoveď nášho imunitného systému na ochorenie rýchla a silná.

Kde nájsť zinok


V najväčšom množstve môžeme zinok nájsť v ustriciach, homároch a kraboch. Sú to však potraviny, ktoré bežne nemávame na našom stole.

Obsahuje ho aj hovädzie a v menšom množstve bravčové a kuracie mäso, ďalej vaječné žĺtka, otruby alebo tekvicové semienka.

Keďže plody mora, medzi ktoré patria ustrice, kraby a homáre sú v našom jedálničku naozaj zriedkavé, stojí zato uvažovať nad doplnkovým prísunom zinku. Zvlášť ľudia, ktorí preferujú vegetariánsky spôsob stravovania by sa mali nad príjmom zinku naozaj zamyslieť.