25.01.2019, 07:00

Ako si ustrážiť dobrú glykémiu po celý rok a najmä v zime?

Prečo najmä v zime? Lebo naše telo pociťuje chlad a je len prirodzené, že sa proti nemu bránime, a najčastejšie jedlom, aby sa telo zahrialo. Potom je len krôčik k tomu, že poľavíme a zjeme viac, ako sme chceli a mali.

Ako si ustrážiť dobrú glykémiu po celý rok a najmä v zime?
Zdroj: Flickr

Častejšie ako v lete nás prekvapí prechladnutie, nádcha, mierne zvýšená teplota a glykémia je automaticky vyššia. Doma máme príjemne vyhriaty byt, ale nemali by sme zabudnúť na pravidelné vetranie a na zvlhčovače na radiátoroch. Okrem toho je dobre telo otužovať, aby prechod z teplého bytu na čerstvý vzduch nebol šokom. Do chladného počasia sa máme primerane obliecť a obuť. Pri prvom napadnutom snehu môžeme vytiahnuť bežky alebo lyže, tí mladší sánky a pohybom zvládať glykémie.

Diabetik by sa mal vybrať na pravidelnú prechádzku, ktorá tiež zdraviu a glykémii pomôže. Strava bohatá na minerálne látky a vitamíny posilní zdravie zvnútra.

Zdravý životný štýl a zdravá strava, to je cesta k zdraviu a k dobrým glykémiám.

Vyššia glykémia nebolí, len je to cesta k diabetickým komplikáciám, ktorým by sme disciplinovanosťou mohli predísť. Viac sa zamyslieť nad tým, čo budeme jesť, koľko energie do tela dodáme, aby sme nemuseli na jar analyzovať, že zima je na príčine, že máme o nejaké to kilo navyše. Kabát prebytočné kilá zakryje, ale vhodnejšia je prevencia, lebo chudne sa ťažšie a dlhšie, ako sa priberá. Treba jesť nemastné jedlá, ale viac rýb, strukovín, zeleniny a primerane ovocia.

Ovocie tuzemské alebo dovezené? Každé je zdravé, aj to dovezené – exotické obsahuje vitamíny, minerálne látky, vlákninu, má nízky glykemický index a výrazne neovplyvní glykémiu, keď sa započíta do počtu SJ v jedle. Keď si vyberieme druh z exotického ovocia, o niektorom sa dozvedáme, že posilňuje nervovú sústavu, pre obsah vlákniny znižuje cholesterol a chráni nás pred stresom, vysokým krvným tlakom a odvodňuje.

Koľko toho ovocia by sme mali zjesť, aby nám pozitívne účinky spríjemnili život, to sa neuvádza. Aj napriek tomu niekomu chutí a niekomu nie. To sa už rozhodne diabetik, či v zime zahryzne do šťavnatého tuzemského jablka alebo hrušky alebo zje exotické ovocie. Ale každé ovocie a zelenina je prínosom pre naše zdravie pre svoju nižšiu energetickú hodnotu a bráni prejedaniu.

Mária Štefáková

diétna sestra, Národný endokrinologický a diabetologický ústav Ľubochňa