04.10.2018, 20:22

Čo robiť pri tráviacich problémoch

Aj napriek tomu, že diabetik sa snaží riadiť zásadami zdravého stravovania, občas má problémy, ktoré súvisia s trávením. Ťažoba na žalúdku po konzumácii jedla je nepríjemná a pacient ju chce riešiť.

brucho bolesť menstruacia
Zdroj: pexels.com

Dobre žujte
Každú potravinu treba uvariť domäkka, ale hlavne v ústach dôkladne požuť.
Keď sa dostavia tráviace ťažkosti, pri ďalšom výbere potravín je vhodné zamerať sa na ľahšie stráviteľné druhy. Potraviny je potrebné varením alebo dusením spracovať domäkka, poprípade pomlieť alebo rozmixovať, no hlavne dôkladne pri konzumácii požuť. Pacienti s poškodeným chrupom môžu mať pri prežúvaní problém. Pre nich je vhodnejšia strava mletá alebo mixovaná, aby si nezaťažili žalúdok. V každej situácii je potrebné jesť pomaly.


Keď je potrebné peristaltiku čriev zmierniť, pomôže úprava stravy, aby chránila tráviace ústrojenstvo pacienta pred vnútorným napätím. Podráždeniu čriev sa predíde, keď pokrmy budeme jesť v menších kusoch a budeme konzumovať len ľahko stráviteľné potraviny. Vyhneme sa konzumácii kelu, kapusty, drevnatého kalerábu alebo tvrdého ovocia, odstránime z neho jadierka a tvrdé šupky. Nevhodné sú tiež mak, orechy a nafukujúce druhy strukovín.

Strava zasýti aj poteší

Stravou telo získava potrebnú energiu, živiny, minerálne látky, vitamíny a vlákninu. Trávenie jedla sa začína už v ústach. Ústa sú miesto, kde vnímame nielen chuť jedla, ale jeho dostatočným požutím ho pripravíme na ľahšie trávenie. Sliny v ústach nám pomáhajú požuté jedlo ľahšie prehltnúť a pomocou nich sa aj môže začať samotný proces trávenia. Enzýmy štiepia škrob na jednoduché látky. Strava sa posúva cez hltan do pažeráka a ďalej do žalúdka. V ňom sa potrava hromadí, premiešava a proces trávenia pokračuje za pomoci tráviacich štiav. Keď ľudské telo nedokáže počas trávenia jedla vyprodukovať dostatok žalúdočných štiav, nastáva problém a trávenie sa naruší.


Po konzumácii žĺtka, smotany, masla, iných tukov, ale aj po zjedení väčšieho množstva sacharidových potravín sa vylučovanie žalúdočnej šťavy znižuje. Teplota vonkajšieho prostredia má tiež vplyv na vylučovanie žalúdočných štiav. Tým si môžeme zdôvodniť, prečo máme v lete nižšiu chuť do jedla ako v chladnejších mesiacoch.


Diabetika zaujíma najmä trávenie sacharidov

Vníma ich ako dôležitú živinu, ktorú pozoruje na svojej glykémii. Sacharidy sa trávia rozdielne rýchlo. Najrýchlejšie sa trávi glukóza, preto sa používa na preliečenie hypoglykémie. Ale aj zvýšená hladina glukózy v krvi je pre diabetika nežiaduca. Glukóza je pre bunky zdrojom energie. Na jej transport do svalových buniek je potrebný hormón inzulín, ktorého hlavnou úlohou je regulovanie hladiny cukrov v krvi. Je produkovaný Langerhansovými ostrovčekmi pankreasu, ale diabetikovi 1. typu je podávaný do tela injekčne. Najvýhodnejší spôsob podávania inzulínu diabetikovi 1. typu je prostredníctvom inzulínovej pumpy.


Prevencia pred ťažkosťami
Zdravým a primeraným stravovaním sa môžeme dopracovať nielen k primeranej hmotnosti, ale môžeme sa aj dlhodobo vyhnúť tráviacim ťažkostiam. Mali by sme sa naučiť jesť pomaly a stravu dôkladne požuť. Rýchlym jedením a nedostatočným požutím prehĺtame viac vzduchu, čo môže spôsobiť nepríjemné nadúvanie. Snažiť sa vyhnúť stresu, ktorý neprospieva tráveniu, ale ani glykémii. Denne jesť zeleninu, primerané porcie ovocia, dať prednosť celozrnným potravinám a jesť pravidelne.

Pokrmy pripraviť jednoduchou technologickou úpravou, bez vysmážania. Jesť kvalitné potraviny, s nižším obsahom tuku a cholesterolu, ale nezabúdať do denného režimu zaradiť aj pohyb. Dodržiavať všetky hygienické pravidlá pred konzumáciou potravín a tiež pri ich tepelnej úprave. Keď sa konzumuje jedlo veľmi rýchlo, prehĺtame väčšie kusy jedla, prehliadneme jeho objem a často dochádza k postupnému prejedaniu. Aj nesprávne zvolenou stravou môžeme trávenie sťažiť a ohroziť tak ktorýkoľvek orgán tráviacej sústavy.


Histamínová intolerancia
Medzi tráviace problémy patrí aj histamínová intolerancia, o ktorú sa zaujímajú nielen diabetici. Diagnostikuje sa na Slovensku necelých 10 rokov. Sprevádzať ju môžu hnačka, bolesť brucha a nafúknutie, napínanie na vracanie, ale aj svrbenie kože, opuchy sliznice a ďalšie prejavy podobné alergii. Histamínová intolerancia nie je alergické ochorenie, ale rovnako si vyžaduje našu pozornosť pri stravovaní a výbere vhodných potravín.


Základné usmernenie pri histamínovej intolerancii
Pri histamínovej intolerancii je potrebné dodržiavať zásady stravovania. Nie sú vhodné fermentované potraviny, ako sú napríklad kefír, tempeh (kyslý sójový produkt), kyslá kapusta, kimči (fermentovaná zelenina), miso (fermentovaná pasta z jačmeňa, zo sóje alebo z ryže), ale ani čaj kompucha, ocot, sójová omáčka, sušené olivy, pivo, morské plody, jogurt a ručne vyrábané nepasterizované syry.


Je potrebné dodržiavať pravidelný pitný režim. Nepiť však alkohol, pivo ani víno. Príležitostne pohár vína neuškodí, ale iba ak je bez histamínu. To nájdeme aj na pultoch slovenských obchodov. Obmedziť pitie kávy na minimum a nepiť energetické nápoje. Vyberať medzi koreninami a dochucovadlami. Nepoužívať klinčeky, ocot, aníz, opatrne so škoricou, kakaom, ale aj s potravinami konzervovanými octom.


Konzumujte bez problémov
Sú potraviny, ktoré je možné konzumovať bez problémov. Patria k nim zemiaky, ryža, cestoviny, ovsené vločky, chlieb a pečivo z nekysnutého cesta vrátane pečiva bez lepku, čerstvé mliekarenské výrobky, ako sú mlieko, smotana, čerstvý smotanový syr, tvaroh. Zo zeleniny sú to napríklad hlávkový šalát, karfiol, brokolica, čakanka, uhorka, mrkva, cesnak, huby, cuketa, špargľa, cibuľa, reďkovka, rebarbora a ostatné druhy podľa individuálnej znášanlivosti. Z ovocia sú vhodné hlavne jablká, melón, hrušky, hrozno, figy atď.


Zo živočíšnych potravín čerstvé mäso, najmä hovädzie, tiež hydina okrem kuracieho mäsa. Občas je vhodné zaradiť do jedálneho lístka čerstvo ulovenú rybu, pripravenú jednoduchou tepelnou úpravou varením alebo dusením. Nie je vhodné vysmážanie a grilovanie. Z tukov sú vhodné rastlinné oleje. Pitný režim zabezpečiť pitnou vodou alebo nesýtenou minerálkou. Vhodné sú aj prírodné zeleninové a ovocné šťavy z povolených surovín. Pri výbere potravín zohráva dôležitú úlohu zdroj a kvalita, ich skladovanie a tepelná úprava. Tepelnou úpravou sa pri fermentovaných potravinách hladina histamínu neovplyvní.


Nezabúdajme, že najcennejšie, čo človek má, je jeho zdravie. Prajem vám život bez ťažkostí a komplikácií.


Mária Štefáková
diétna sestra
NEDÚ Ľubochňa

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.