StoryEditor

Prosperita Chemkostavu sa začala "na zelenej lúke"

19.06.2006, 00:00

Niektorí majú výhodu. Nezačínajú od nuly. Majú stroje, skúsených zamestnancov, teda to, čo získali v privatizácii. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ michalovského Chemkostavu prišiel do podnikania z úradu práce. Na investičnom oddelení Tesly Stropkov sa stal v roku 1993 nadbytočným. Firmu, ktorá dnes dosahuje jedenapolmiliardový obrat a zamestnáva okolo tristo ľudí, vybudoval so svojimi dvoma spoločníkmi doslova "na zelenej lúke". Dnešný Chemkostav nemá nič, čo by naozaj nepotreboval. Žiaden zbytočný majetok a žiadnych nadbytočných pracovníkov.

Začalo sa to vývozom práce
Na začiatku boli kontakty v Českej republike a vývoz práce. S desiatimi stavbármi odišiel Mačuga pracovať pre silnú českú stavebnú spoločnosť na Ruzynské letisko. V septembri 1996 založili firmu PSJ Chemkostav, ktorej 46 zamestnancov pôsobilo najmä na českých stavbách. V roku 1999 zmenili právnu formu a v roku 2003 po ukončení nadštandardných vzťahov s PSJ-holding Jihlava vypustili z názvu ich značku. Také sú stručné dejiny dnešného Chemkostavu Michalovce. Zaujímavejšia je však história jeho ročného obratu.

Od miliónovej k miliardovej stavbe
"Na začiatku sme stavali stavby s rozpočtovým nákladom do päť miliónov. Dnes sa usilujeme o stavby za 30 miliónov až jednu miliardu. Supermarket pre istý obchodný reťazec bola príležitosť, ktorá vážne otestovala naše schopnosti -- technické i manažérske," hovorí Ing. Tibor Mačuga. "Posunula nás ďalej, ale učili sme sa neustále. Aj na vlastných chybách. Na našu škodu, ale, pochopiteľne, nikdy nie na úkor investora. I vďaka tomu sme získali solídny kredit. Pri prvej väčšej stavbe sme podcenili prieskum podložia, takže zakladanie stavby bolo drahšie ako sme predpokladali. Investor s nami o zvýšených nákladoch ani nerokoval -- zaviazali ste sa postaviť stavbu za dohodnutú cenu. Ostatné je váš problém. Bol, ale vyriešili sme ho."
U investorov rozhodujú tri kritériá -- cena, kvalita a dĺžka realizácie. Ak má však investor zaplatiť za stavbu čo najmenej, prichádza na rad otázka, či ju vedia stavbári postaviť so ziskom. "Napriek veľkým tlakom na cenu sa náš ročný zisk pohybuje od päť do osem percent ročného obratu. Mnohí si myslia, že ponúkame nereálne nízku cenu. My však len jednoducho strážime svoje náklady." Tie tvoria aj mzdy. V Chemkostave Michalovce sú vyššie ako v iných stavebných firmách Zemplína.

Ľudia a ich výsledky
"Každý je zainteresovaný na hospodárskom výsledku stavby. Zamestnanci to chápu. Od ich schopností manažovať náklady na stavbu závisí výška ich finančného ohodnotenia, ktorá tvorí pohyblivú zložku mzdy. Ak k tomu prirátame podiely na hospodárskom výsledku, výsledkom sú mzdy vyššie ako v iných stavebných firmách. Máme šikovných technikov, nerobí im problém potiahnuť v práci toľko, koľko je treba," hovorí Mačuga.
Chemkostavu však robí vrásky na čele budúcnosť z personálneho hľadiska. "Naše odborné školy vychovávajú málo remeselníkov. Hlásia sa k nám mechanici a opravári poľnohospodárskych strojov. Stavebníctvo sa rýchlo mení -- v betonárni riadenej počítačom i pri strojovom omietaní a inde treba kvalifikovaných remeselníkov. Tomu by sa mala prispôsobiť výučba budúcich stavbárov," hovorí generálny riaditeľ Chemkostavu.

Jasná budúcnosť
Michalovský Chemkostav prežil obdobie najväčšej recesie v stavebníctve na Slovensku. Aj vtedy neustále zvyšoval objem výroby. Ak má v nastúpenom trende pokračovať, nemôže sa zaobísť bez korektných vzťahov s finančnými inštitúciami. Po spolupráci s viacerými bankami presunul ťažisko svojich finančných operácií do VÚB banky. Generálny riaditeľ Chemkostavu si spoluprácu s manažmentom michalovskej pobočky VÚB banky pochvaľuje. Stavbári potrebujú viacero bankových produktov -- úvery, bankové garancie aj forwardové obchody. "Pre nás je dôležitá pohotovosť banky a jej schopnosť poskytnúť našej firme dostatočný objem finančných prostriedkov."
Chemkostav Michalovce stavia na Slovensku, ale i v Česku a na Ukrajine. Aby naplnil svoj výrobný program, potrebuje ročne približne desať veľkých stavieb. Naučil sa chápať potreby zákazníkov, vďaka čomu sa mu darí napĺňať ich očakávania. Až 75 percent z nich sú súkromní investori. Dobrými vizitkami sú stredisko údržby diaľnic Behárovce, logistické stredisko Lidla, stavby pre obchodné reťazce a iné projekty.

Mačuga -- generálny riaditeľ Chemkostavu

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 03:04