19.03.2015, 00:15

Brokolicu by ste mali jesť pre jej protirakovinový účinok

​Využitie brokolice vďaka jej lahodnej chuti je v surovom, aj vo varenom stave. Cení sa viac než karfiol, pretože má vyššiu výživovú hodnotu.

Má vyšší obsah vitamínu C než citrusové plody, viac provitamínu A, vápnika, horčíka a síry. Práve pre tieto látky má významnú úlohu pri liečbe osteoporózy (100 g brokolice obsahuje 100 až 130 mg vápnika). Vhodná je pri chorobách žalúdka, žlčníka, pečene a obličiek. Stimuluje metabolizmus sacharidov a bielkovín.

 

Skvelé účinky

Výhodou brokolice oproti karfiolu je aj menšia náchylnosť prijímať z pôdy dusičnany, preto sa môže konzumovať aj so stonkou. Vysoký obsah vitamínu C chráni tráviaci trakt pred pôsobením karcinogénnych látok. Dokázaný je aj jej protirakovinový účinok, predovšetkým pri pľúcnych nádoroch, aj ako prevencia u bývalých fajčiarov. Pre veľmi vhodné zloženie vitamínov a ďalších dôležitých látok sa podľa zahraničnej literatúry odporúča konzumácia brokolice pri liečbe chorôb z ožiarenia. Podľa lekárskych zistení by sa mala na liečebné účely konzumovať aspoň 20-krát v mesiaci v množstve asi 100 g denne.

 

Ľahký pokrm

Brokolica je vhodná do zeleninových polievok, zeleninových príloh k iným jedlám, pri delenej strave, ale aj ako samostatné diétne jedlo. Pripravená v pare, pokvapkaná olivovým olejom alebo lyžicou kyslej smotany, či jogurtu a posypaná strúhaným syrom je odľahčujúcim, ale plnohodnotným pokrmom aj pri redukčnej diéte. Najúčinnejšia je v surovom stave, pripravuje sa aj zapekaná so syrom či vajcami, alebo len jemne ochutená a poliata maslom. Ako zaujímavosť uvádzame, že na prezidentskom jedálnom lístku v Bielom dome v USA je brokolica pravidelne aspoň raz týždenne.  

 

Vyskúšajte tieto skvelé recepty

 

Zeleninový šalát s brokolicou

Niekoľko paradajok, hlávku brokolice a mladú cibuľku nakrájame, mierne osolíme, pokvapkáme olejom a premiešame. Môžeme pridávať podľa chuti rôzne druhy sezónnej zeleniny. Dochutiť môžeme aj jogurtom, kyslou smotanou, dressingom alebo rozotreným cesnakom či bylinkami.

 

Brokolica na florentský spôsob

Brokolicu očistíme a krátko povaríme v pare. Potom ju pokrájame, prehrejeme (krátko podusíme) na oleji, pridáme rozotrený cesnak, soľ a čierne korenie.

 

Brokolica s mandľami

Brokolicu uvaríme v osolenej vode domäkka a necháme odkvapkať. Na panvici mierne prehrejeme nakrájané mandle, pridáme strúhanku, trochu bieleho korenia a osmažíme do zlatista. Ešte teplú brokolicu okvapkáme olejom a posypeme pripravenou zmesou.

 

Dusená brokolica so šampiňónmi

Očistenú brokolicu uvaríme v osolenej vode alebo v pare domäkka. Potom ju necháme odkvapkať. Jemne posekanú cibuľu speníme na oleji, pridáme plátky očistených šampiňónov, osolíme, posypeme rascou, okoreníme a podusíme. Mäkké huby zalejeme rozšľahanými vajcami a necháme stuhnúť. Uvarenú brokolicu podávame s varenými zemiakmi, obložíme dusenými hubami, kúskami paradajok a povrch posypeme nasekanou pažítkou alebo inými vňatkami.

 

Mozoček z brokolice

Brokolicu rozoberieme na ružičky a uvaríme v pare alebo osolenej vode domäkka. Posekanú cibuľu speníme na oleji, pridáme pokrájanú  brokolicu, osolíme a okoreníme. Zalejeme rozšľahanými vajcami a za stáleho miešania necháme stuhnúť. Nakoniec vmiešame posekanú pažítku alebo petržlenovú vňať. Podávame so zeleninovou oblohou, štvrtkami paradajok alebo hlávkovým šalátom.

 

Zapečená brokolica

Brokolicu krátko povaríme v osolenej vode, rozoberieme a pokrájame na kúsky. Do nádoby na pečenie, ktorú sme vopred vymastili, prípadne posypali strúhankou, poukladáme kúsky brokolice a zalejeme zmesou, pripravenou nasledovne: 2 – 3 vajcia rozšľaháme s pol šálkou mlieka a s 5 - l0 dkg strúhaného syra, posolíme a dochutíme pokrájanou petržlenovou vňaťou. Necháme asi pol hodiny zapekať v rúre. Podávame s varenými zemiakmi a rôznou zeleninovou oblohou.

 

Brokolicové karbonátky

Sparenú brokolicu posekáme, pridáme na kocky pokrájanú žemľu, vajce, soľ, korenie, trochu strúhanky a dobre premiešame. Z hmoty vytvarujeme karbonátky, obalíme v strúhanke a osmažíme na panvici, najvhodnejšie teflonovej, s minimálnym množstvom oleja. Do zmesi môžeme pridať aj dusené huby, postrúhaný syr alebo inú vhodnú zeleninu  (hrášok, mrkva a pod.). Približný pomer zložiek: 500 g brokolice,  100 g žemle, 1 vajce, 20 g strúhanky.

 

Rybia polievka s brokolicou

Umytú brokolicu pokrájame na malé kúsky a v posolenej vode uvaríme domäkka. Cibuľu nakrájame na kolieska, osmažíme na oleji, pridáme nakrájané rybie filé, osolíme, pridáme drvenú rascu, trochu muškátového orieška a krátko podusíme. Poprášime múkou a pridáme  vývar z brokolice. Polievku povaríme a do hotovej pridáme varené kúsky brokolice. Polievku môžeme zjemniť mliekom, v ktorom sme rozšľahali vajce. Do hotovej zamiešame nasekanú petržlenovú vňať.

 

Ing. Mária Kleňová, PhD.