05.04.2021, 08:00

PÓR – bojovník proti rakovine

Pre prítomnosť karotínu a chlorofylu hlavne v listoch sa pór radí medzi rastliny s protirakovinovým účinkom. Podporuje aj činnosť ochabnutých čriev a celého zažívacieho systému. Pomáha aj pri bronchitídach, reume, dne, avitaminóze.

PÓR – bojovník proti rakovine
Zdroj: Pixabay

Pór pochádza z východného Stredomoria, kde rastie divo jeho predchodca – cibuľa perlovka –, z ktorej bol vyšľachtený. Bez póru si nevieme predstaviť orientálnu kuchyňu, ale obľúbený bol aj v starom Egypte, Grécku a Ríme.

Už v tomto období zrejme vznikli vývojové línie, ktoré viedli k dnešnému letnému a zimnému póru a na druhej strane k perlovke.

V súčasnosti sa pravdepodobne najviac póru konzumuje vo Francúzsku, kde je na obyvateľa spotreba až šesť kilogramov ročne, u nás približne jeden kilogram. Odporúčané množstvo je asi tri kilogramy.

Dokáže prezimovať

Táto rastlina z veľkej čeľade cibuľovín (Allium) je jednou z mála rastlín, ktoré v záhrade prezimujú. U nás môžeme dostať semená kultivarov letného aj zimného póru. Letný pór rastie rýchlejšie a má viacej listov.

Zimný je zase žiadanejší, a to nielen pre mohutnejší vzrast, ale aj pre odolnosť proti mrazu a pre trvanlivosť. Pestovať sa môže buď z predpestovaných priesad, alebo z priamej sejby. Zber sa začína na jeseň a trvá až do jari. Zaužívané je konzumovanie spodnej valcovitej vybielenej časti rastliny, ale na veľkú škodu, pretože najviac vitamínov a chlorofylu má nadzemná časť – sýtozelené listy.

V prípade, že pór ponecháme na hriadke cez celú zimu, dá sa využiť aj v druhom roku. Keď rastlina vyženie kvetný stvol, je potrebné ho vylomiť. Rastlina vytvorí okolo hlavnej stonky pod zemou viacero drobných cibuliek veľmi jemnej chuti, ktoré sú vhodné na priamu konzumáciu, aj na nakladanie do octu.

Pomáha pri viacerých ochoreniach

Biologická hodnota póru je podobná ako pri ostatných cibuľovinách, obsahuje však viac bielkovín a vitamínu B1, vitamín C a PP. Pre prítomnosť karotínu a chlorofylu hlavne v listoch sa radí medzi rastliny s protirakovinovým účinkom. Nezanedbateľný je aj obsah minerálov, predovšetkým draslíka, vápnika, železa, zinku, fosforu a síry.

Podporuje činnosť ochabnutých čriev a celého zažívacieho systému. Pomáha aj pri bronchitídach, reume, dne, avitaminóze. Éterické oleje, ktoré obsahuje v hojnom množstve, sa vylučujú dýchacími cestami, preto je vhodný aj pri všetkých ochoreniach z nachladnutia.

Pór sa konzumuje prevažne surový, nakrájaný nadrobno na chlebíky, do polievok, šalátov, ale aj dusený alebo zapekaný. Nemal by sa variť dlhšie ako 5 minút. Vrchné zelené listy by sa nemali vyhadzovať, môžu sa surové nakrájané pridať do všetkých zeleninových jedál, nátierok, polievok alebo nimi posypať prílohy (zemiaky, ryžu) či namastený chlieb.

Dôležité minerálne látky a vitamíny:


Stopové prvky: horčík 18,20 mg, kremík 15,41 mg, fosfor 48,71 mg, draslík 230,54 mg, vápnik 86,80 mg, síra 25,86 mg, železo 3,20 mg, vitamín C 24,95 mg, S-metylmetionín U 6,55 mg/100 g
Bielkoviny: 2,24 g/100 g
Lipidy: 0,33 g/100 g
Sacharidy: 6,82 g/100 g
Energetická hodnota: 120 kJ (29 kcal)/100 g jedlého podielu




Zeleninový šalát s pórom
3 – 4 paradajky, 2 papriky, 1 pór pokrájame nadrobno, mierne osolíme, pokvapkáme olejom a premiešame.

Jarný vitamínový šalát
Kvasená kapusta, pór, mrkva, jablko, môže byť aj zeler alebo šampiňóny.
Základ šalátu tvorí kyslá kapusta, ktorú pokrájame nadrobno, pridáme na kolieska nakrájaný pór, môžeme pridať aj postrúhanú mrkvu a jablko. Pokvapkáme olejom, ak je kapusta veľmi kyslá, chuť zjemníme malým množstvom prevarenej vody.


Iný spôsob prípravy šalátu
Malé šampiňóny nakrájame na tenké plátky a zľahka prehrejeme na oleji. Pridáme nakrájaný pór a ešte chvíľku premiešame. Kým zmes vychladne, pripravíme si zálievku z vody, citrónovej šťavy, korenia a zo soli, ktorou zmes zalejeme. Podávame studené ako prílohu aj k mäsu, rybe či vyprážanému syru.

Rýchla príprava póru
Biele časti póru (nepokrájané) dáme krátko povariť do osolenej vody. Vyberieme, pokvapkáme olejom, posypeme strúhankou osmaženou na masle alebo posypeme strúhaným syrom a podávame s varenými zemiakmi alebo ako prílohu k hlavnému jedlu. Vodu môžeme použiť ako vývar alebo základ zeleninovej polievky.

Omeleta s pórom
Pór, 2 – 3 vajcia, 2 lyžice mlieka, 1 lyžica múky, soľ, olej.
Pór nakrájame na kolieska a mierne podusíme na lyžici oleja. Vajcia rozšľaháme s mliekom a múkou, posolíme a zalejeme nimi pór.
Zmes môžeme ešte posypať postrúhaným syrom a necháme prikryté stuhnúť.

Pórová omáčka
Pór nakrájame na kolieska, zalejeme 2 dl vody alebo zeleninovým vývarom a uvaríme do polomäkka. Do 1 dl smotany zamiešame lyžicu múky, prilejeme k póru, posolíme, necháme prevrieť a dochutíme čiernym korením, muškátovým kvetom alebo iným korením podľa vlastnej chuti. Podobným spôsobom pripravíme aj bielu pórovú polievku.

Zapečený pór
Uvarené a odkvapkané biele časti póru poukladáme do vymastenej a strúhankou vysypanej zapekacej misky. Pripravíme svetlú zásmažku, zalejeme ju vývarom, okoreníme, pokvapkáme citrónovou šťavou, podľa potreby osolíme a pridáme na zahustenie žĺtok. Pór v miske zalejeme pripravenou omáčkou, posypeme strúhaným syrom, pokvapkáme tukom a upečieme do červena.

Ing. Mária Kleňová, PhD.