18.06.2020, 08:00

Šalát: vhodný pokrm pre žalúdok

Obsahuje viaceré vitamíny, je ľahko stráviteľný, preto je povolený aj pri diétach. Vhodný je pre diabetikov, odporúča sa pri reumatických ochoreniach, dne, nespavosti a stresoch. Konzumujeme ho predovšetkým v surovom stave.

Šalát: vhodný pokrm pre žalúdok
Zdroj: Pixabay

Ako pri niektorých iných rastlinách, ani pri šaláte nepoznáme presný pôvod. Od ázijských národov šalát prevzali Gréci a Rimania. Nie je ani známe, či už v tom čase bolo viacero druhov.

Jeden z nich, ako napovedá názov, poznali Rimania už okolo roku 550 pred n. l. Práve u Rimanov bol šalát zeleninou na prvom mieste, jeho pestovanie bolo rozšírené vo veľkom pod dozorom kvalifikovaných záhradníkov.

Bohaté hodovanie Rimania regulovali konzumáciou surovej zeleniny.

Šalát si udržal primát až do 16. – 17. storočia. Ľudovítovi XIV. ho servírovali rýchlený už koncom januára. Šalát listový sa spomína asi od 17. storočia a pestuje sa vo všetkých krajinách západnej Európy.

Šalát siaty, šalát ľadový, šalát rímsky

Šalát siaty sa pestuje ako listová zelenina vo viacerých odrodách: šalát hlávkový má listovú ružicu v podobe hlávky, rímsky šalát má užšie, mierne zvlnené alebo skučeravené listy a netvorí pevnú hlávku, listový tvorí prízemnú ružicu listov, ktoré sa zberajú postupne počas celého vegetačného obdobia až do kvitnutia.


Známy je tiež ľadový šalát, ktorý tvorí pevné hlávky rebrovitých, pílkovitých alebo zúbkatých listov. Je veľmi odolný proti vysokým teplotám a chorobám, vhodný na letné pestovanie, lebo nevybieha do kvetu. Hlávky dorastajú až do hmotnosti jedného kilogramu.


Šalát rímsky má dlhšie vegetačné obdobie ako hlávkový, nehodí sa na rýchlenie.

Všetky druhy šalátov sú jednoročné, po vytvorení listovej ružice vyrastie kvetonosná byľ s metlinou drobných žltých úborov. Pestovanie je pomerne jednoduché, rastliny sa pestujú z priesad alebo priamej sejby.

Plné vitamínov vhodný pre diabetikov

Obsahujú vitamíny skupiny B a vitamín C, karotín, minerálne látky a horčiny. Aj keď obsah vitamínov nie je veľmi vysoký, liečivo pôsobí najmä látka lactucin, ktorá priaznivo ovplyvňuje trávenie a pre ktorú bol šalát vhodným doplnkom rímskych hostín.

Dokonca na liečebné účely sa odporúčajú nie vybielené, ale horkejšie listy.

Šalát pôsobí zásadotvorne, je ľahko stráviteľný, preto je povolený aj pri diétach. Vhodný je pre diabetikov, odporúča sa pri reumatických ochoreniach, dne, nespavosti a stresoch. Konzumujeme ho predovšetkým v surovom stave.

  • Dôležité minerálne látky a vitamíny:

draslík 239,51 mg, vápnik 46,90 mg, síra 16,97 mg, fosfor 31,36 mg, kremík 16,00 mg, horčík 16,95 mg, vitamín C 12,00 mg, vitamín K 1,10 mg, S-metylmetionín U 2,27 mg/100 g

  • Bielkoviny celkovo: 1,29 g/100 g

  • Lipidy celkovo: 0,25 g/100 g

  • Sacharidy celkovo: 2,51 g/100 g


Energetická hodnota: 33 kJ (8 kcal)/100 g jedlého podielu

Príprava šalátov, výborné recepty

Pri príprave šalátu môžeme kombinovať rôzne druhy zeleniny alebo podávame čistý šalát s rôznymi nálevmi, jogurtom, cibuľkou a hotovými dresingmi. Listy šalátu môžeme kombinovať s varenými vajcami, so smotanou, s kyslými mliečnymi výrobkami, reďkvičkou, so žeruchou, s pažítkou alebo s divorastúcimi bylinami, napr. púpavou, pŕhľavou, so štiavom a pod. Zálievky robíme len toľko, aby sa so šalátom zjedla. Riedka zálievka na šaláty nie je vhodná, pretože sa vitamín C vylúhuje do vody, ktorá sa potom vyleje.

Šalát s pórom
Umyté šalátové listy nakrájame na rezance, očistený pór nakrájame na tenké kolieska, premiešame, pokvapkáme olejom a zalejeme citrónovým nálevom.

Šalát s pomarančom
Nakrájané šalátové listy pomiešame s pomarančom nakrájaným na drobné kúsky. Pridáme biely jogurt, do ktorého sme zamiešali nadrobno nakrájanú cibuľu, soľ, cukor, trošku mletého ďumbiera, 2 lyžice oleja a podľa potreby citrónovú šťavu. Dobre premiešame a posypeme posekanými vlašskými orechmi alebo strúhaným syrom. Tento nálev sa môže použiť aj pri iných druhoch šalátu.

Šalát na slanine
Na 30 g rozpálenej slaniny pridáme na prúžky nakrájaný šalát (hlávkový alebo listový), krátko podusíme, osolíme, pridáme vínny ocot a ešte trochu podusíme. Podáva sa teplý k rôznym úpravám mäsa. Iný spôsob prípravy:
Slaninu nakrájame na drobné kúsky a rozpustíme. Umytý šalát premiešame so zálievkou a pred podávaním ho polejeme teplým (nie horúcim) tukom.

Šalát s kyslou smotanou
Šalát (množstvo podľa potreby) umyjeme, nakrájame a zalejeme smotanou, ktorú vopred dochutíme soľou, cukrom, prípadne citrónovou šťavou.

Hlávkový šalát dusený ako špenát
Tento spôsob prípravy je vhodný aj pre deti, keď nie je špenát. Môže sa použiť vyrastený alebo okrajové listy. Šalát umyjeme a vložíme do mierne osolenej vody. Vody dáme len toľko, koľko budeme potrebovať na zriedenie zásmažky. Podusíme ho 8 – 10 minút a posekáme alebo rozmixujeme. Z tuku a múky pripravíme svetlú zásmažku, podlejeme vývarom zo šalátu a pridáme kašu zo šalátových listov. Podľa potreby ešte zahustíme strúhankou, posolíme, môže sa pridať aj strúčik cesnaku a na zjemnenie pridáme žĺtok. Namiesto zásmažky môžeme zahustiť mliečnou zátrepkou.

Zapekaný hlávkový šalát so syrom
Šalátové listy dobre umyjeme a necháme v horúcej vode spariť. Zapekaciu misu vymastíme maslom, vložíme do nej sparené posekané listy a posypeme strúhaným ementálom. V smotane rozhabarkujeme žĺtky, osolíme a nalejeme na šalát. Vložíme do vyhriatej rúry a rýchlo zapečieme. Podávame so zemiakovou kašou.


Zaujímavosť
„Je vhodný pokrm pre žalúdok, chladí, zaháňa smäd, navodzuje spánok, zmäkčuje brucho a povzbudzuje chuť do jedla.“ Tieto slová o šaláte povedal už v 16. storočí Dr. Mathioli, významný renesančný lekár a botanik.

Ing. Mária Kleňová, PhD.