13.01.2020, 08:00

Strava pomôže šetriť žalúdok

Ovládate teóriu o sacharidových jednotkách a snažíte sa podľa týchto zásad stravovať aj doma, ale napriek tomu glykémie nie sú stabilizované? Pýtate sa sám seba prečo?

Strava pomôže šetriť žalúdok
Zdroj: Pixabay

Diabetici často žiadajú vysvetlenie aj u mňa elektronickou poštou a spolu hľadáme, kde robia chybu alebo v čom je príčina.

Pravidelná strava, primerané množstvo v čase konzumácie, to má svoje výhody pri glykémii.

Pokojný režim počas hospitalizácie a doma pracovné nasadenie spojené so stresom sa tiež často podpisuje pod glykémiu. Podceniť výdaj energie a nedoplniť včas jedlo s obsahom 1 – 3 sacharidovej jednotky, to je cesta k hypoglykémii. K vyššej glykémii sa diabetik môže dopracovať, keď k svojej porcii jedla pridá čo i len o dve lyžice zemiakov alebo ryže.

Doma má možnosť spoznávať ďalšie a ďalšie potraviny a hľadá sám v ich množstve SJ. Niekedy správne odhadne, inokedy svoj odhad podcení alebo precení. Aj to sa podpisuje pod glykémiu. Patrí to k samostatnej, každodennej výchove diabetika o sacharidových jednotkách (SJ).


Tráviace ťažkosti a strava diabetika


Keď sa dostavia tráviace ťažkosti sprevádzané bolesťou žalúdka, v takom prípade je dôležité vyberať medzi potravinami ľahko stráviteľne. Tie žalúdočný problém môžu pozastaviť, situáciu nezhoršiť, ale tráveniu pomôcť.

Základom zdravia je v každom prípade prevencia, ku ktorej patrí správna výživa a životný štýl.

Keď sme prevenciu podcenili a dostavia sa príznaky ochorenia žalúdka a tupá bolesť po jedle nám znepríjemňuje život, potrebné sú diétne opatrenia a zmeniť spôsob doterajšieho stravovania.

Potrebná je diéta. Je to plnohodnotná strava, ale v šetriacej úprave. Má primeraný obsah kvalitných bielkovín, tukov, sacharidov s prihliadnutím na počet SJ podľa liečby, aby aj glykémie boli v norme a diabetik sa nemusel pri svojich tráviacich ťažkostiach zaoberať aj hypoglykémiou alebo hyperglykémiou.

Výber potravín a technologická úprava je zameraná na šetrenie tráviaceho traktu. Aj napriek tomu môže byť kvalitná, chutná, pestrá a plnohodnotná.

Potrebné je riadiť sa určitými pravidlami:

  • treba poznať svoje trávenie,
  • zistiť, po ktorých potravinách alebo jedlách pociťujeme ťažkosti, je to strava v každom prípade individuálna,
  • dôležitý je výber základných potravín,
  • vyhýbať sa potravinám, o ktorých vieme, že spôsobujú zvýšenú plynatosť, preto aj spôsob konzumácie jedla je dôležitý,
  • stravu je potrebné dôkladne požuť, nejesť príliš studené ani horúce pokrmy a porcie jedla prispôsobiť k počtu SJ,
  • aj keď by bolo vhodnejšie jesť malé porcie niekoľkokrát denne, diabetik sa musí prispôsobiť liečbe a účinku svojho inzulínu,
  • aby sa zasýtil a naraz neprejedol, nenarušil si glykémiu, medzi hlavnými jedlami môže zaradiť také potraviny, ktoré mu glykémiu nezvýšia, ale energetickú hodnotu doplnia. Môže to byť plátok chudej a jemnej, neúdenej šunky, plátok netučného a neúdeného syra alebo za lyžicu jemného netučného tvarohu a k tomu ošúpaná paradajka.

Ako správne piť?


Pitný režim je potrebné dodržať, ale nepiť naraz väčšie množstvo tekutín. Primerané množstvo vody piť priebežne počas dňa. Žalúdočné kyseliny, ktoré pomáhajú tráveniu, sa vodou riedia a trávenie potravy narušia.

Sťažené trávenie, nafúknuté bruško a grganie, aj to môže byť pre nesprávne dopĺňanie pitného režimu.

Vyhýbať sa pitiu studených nápojov počas konzumácie teplej stravy. Napiť sa pol hodinu pred a po jedení, to je správny čas, keď trávenie nenarušíme. Tento spôsob pitného režimu je vhodné dodržať nielen pri žalúdočných chorobách, ale je vhodný aj pre inak zdravých ľudí.

Pomocou vody sa potrava, ešte nie celkom natrávená, dostáva rýchlejšie zo žalúdka do čriev a telo nevyužije všetky živiny, ktoré jedlom prijme. Vhodnejšie je piť teplý čaj. Nepiť alkohol, čiernu kávu a sýtené minerálne vody. Pri žalúdočných problémoch je vhodnejší slabý čaj alebo obilninová káva.

Mária Štefáková,
Národný endokrinologický a diabetologický ústav, n. o., Ľubochňa