17.12.2019, 15:55

Začnite na Vianoce zdravšie jesť, vyzývajú hygienici

Hoci si na Vianoce mnohí doprajú viac dobrôt ako inokedy, nemusia byť iba obdobím prejedania. Vyberte  si z našich typických pokrmov tie, ktoré telu prospievajú a jedávajte ich pravidelne aj po sviatkoch. Môžete urobiť prvý krok pre zmenu stravovacích návykov.  

Začnite na Vianoce zdravšie jesť, vyzývajú hygienici
Zdroj: pixabay.com

Tradičným vianočným jedlom sú ryby. ,, Mäso rýb je z výživového hľadiska nízkoenergetické, hlavnými zložkami sú voda, ďalej bielkoviny, ktoré obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny dôležité pre organizmus,“ hovorí MUDr. Iveta Trusková, PhD., vedúca Sekcie ochrany a podpory zdravia v oblasti životného a pracovného prostredia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

 

 

Ryby obsahujú:

  • voda - tvorí 50-83 percent,
  • bielkoviny - tvoria 15-20 percent,
  • tuky - s podielom 1-35 percent,
  • omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny,
  • vitamíny - A, B1, B2, B6, B12, C, D, E,
  • kyselinu listovú,
  • minerálne látky, napríklad fosfor, železo, draslík, jód.

 

 

Ryby sú podľa Truskovej vhodné pre všetky vekové kategórie. ,,Rybie mäso je ľahko stráviteľné a tuk z neho pomáha ochraňovať cievy pred ukladaním tukov, čiže pred aterosklerózou,“ dodáva.

 

 

 

Tipy pre zdravšie jedlá

Pri varení a konečnej úprave jedál menej soľte,  odporúčané denné množstvo je najviac 5 gramov soli v strave. Soľ môžete nahradiť bylinkami, sušenou zeleninou alebo koreninami.

Do koláčov používajte menej tuku a cukru, pri príprave omáčok, koláčov a iných múčnych jedál  uprednostnite namiesto bielej radšej celozrnnú alebo grahamovú múku.

 

 

Hoci sa spotreba rýb na Slovensku zvyšuje, stále sme medzi krajinami Európskej únie na chvoste:

 

  • Odporúčaná dávka konzumácie rybieho mäsa je 17 kg ročne na obyvateľa,
  • Portugalčania spotrebujú až 55,9 kg,
  • Španieli 45,2 kg,
  • Francúzi 33,9 kg.
  • Spomedzi vnútrozemských krajín chutia ryby najviac Luxemburčanom, ročne spotrebujú 32 kg.
  • Slováci spotrebujú na osobu a rok 5,5 kg.

 

 

Výborné výživové hodnoty rybieho mäsa umocníte, ak namiesto vyprážania uprednostníte dusenie, grilovanie, či pečenie.

Počas vyprážania potravín sa pri vysokých teplotách tvorí chemická látka - akrylamid. Konzumovanie potravín s akrylamidom potenciálne zvyšuje riziko vzniku rakoviny. Znížiť ho môžete správnym skladovaním surovín, ale i zmenou postupov pri tepelnej príprave pokrmov. Jednou z najdôležitejších  zásad je vyprážať potraviny nie do hneda, ale do zlatista.

ZDRAVÉ A VÝŽIVNÉ

Okrem rýb patrí ku klasickým vianočným pochúťkam aj med, cesnak, jablká a kyslá kapusta. Dopriavajte si ich pravidelne.

 

 

Med

  • obsahuje minerály – železo, meď, mangán, sodík, draslík, fosfor,
  • množstvo vitamínov – B1, B2, B6, B12, C, rutín, A, E, K a ďalšie,
  • vďaka 70-80 percentnému obsahu jednoduchých cukrov sa rýchlo vstrebáva z tenkého čreva do krvného obehu a dodáva organizmu okamžite energiu.

 

Cesnak

  • obsahuje alicín, ktorý priaznivo vplýva na ochranu tráviaceho traku pred plesňami a neželateľnými baktériami,
  • priaznivo vplýva aj na správnu hladinu cholesterolu a tukov v krvi.

 

Jablká

  • obsahujú ľahko stráviteľné cukry, najmä ovocný cukor fruktózu, ale aj glukózu a sacharózu,
  • sú bohatou zásobárňou minerálnych látok, napríklad draslíka, horčíka, vápnika, fosforu, či sodíka,
  • vďaka obsahu vlákniny pektín zlepšujú trávenie, pomáhajú pri vyprázdňovaní čriev.

 

Kyslá kapusta

  • obsahuje mikroorganizmy, ktoré podporujú zdraviu prospešné baktérie v črevách a uľahčujú trávenie, vstrebávanie živín a vitamínov,
  • je bohatá na betakarotén, vitamín C, minerálne látky – draslík, vápnik, fosfor, zinok, horčík, železo.

 

Tipy ako nenaberať kalórie:

  • dodržiavajte pravidelné intervaly medzi jedlami, jedávajte menšie porcie 4 – 5 krát denne,
  • pite vodu a nesladené nápoje, alkohol obmedzte na minimum,
  • každý deň skonzumujte aspoň 400 gramov ovocia a zeleniny.