03.04.2019, 08:00

Ktoré potraviny ovplyvňujú glykémiu

,,Strava je stále pre niektorých diabetikov novinkou. Aj im chceme pomôcť, aby sa s diabetom, svojou cukrovkou, dostatočne oboznámili. " hovorí Mária Štefáková, edukačná diétna sestra z Národného endokrinologického a diabetelogického ústavu Ľubochňa.

Ktoré potraviny ovplyvňujú glykémiu
Zdroj: Dreamstime.com


Mária Štefáková hovorí, že snahou je priblížiť každému, kto má v tejto otázke nejasnosť, prečo sa o sacharidových potravinách a sacharidových jednotkách často hovorí.

Práve glykémiu ovplyvňuje konzumácia jedla, najmä sacharidových potravín a preto sa odporúča počítať sacharidové jednotky (SJ) v jedle.
1 SJ (sacharidová jednotka) je také množstvo potraviny, ktoré zodpovedá 10 g využiteľných sacharidov. Množstvo pre 1 SJ sa porovnáva s čistou glukózou, nakoľko 10 g glukózy je 1 SJ. Zvýši glykémiu rýchlo, preto ju diabetik používa len na preliečenie hypoglykémie, nízkej hladiny cukru v krvi.
1 SJ zvýši glykémiu asi o 2 mmol/l. Ostatné sacharidové potraviny sú uvádzané v množstve, ktoré tiež zodpovedá 10 g sacharidov, ale glykémiu zvýšia rozdielne rýchlo. Určuje to glykemický index (GI) sacharidových potravín.


Aký má význam glykemický index (GI) pri stravovaní diabetika?

Aby sa dosiahla lepšia glykémia po jedle, potrebné je vyberať potraviny s nižším GI. Patria k nim strukoviny, celozrnné potraviny, orechy, mlieko, ovocie a zelenina. Sú vhodné v celodennej strave hlavne pre diabetikov 2.typu. Konzumáciou potravín s nižším GI sa dosiahne dlhší pocit zasýtenia. Zníži sa pocit hladu, čo pomáha aj pri chudnutí. Skupina týchto potravín pomáha ako prevencia pred chorobami srdca, posilňuje cievy a podobne.

Potraviny s vyšším GI zvyšujú hladinu krvného cukru rýchlejšie. Preto sa používajú u diabetikov na inzulínovej liečbe pri hypoglykémii (nízkej hladiny krvného cukru) na jej preliečenie. Ich nevýhodou je, že zvyšujú chuť na sladkosti a ukladanie podkožného tuku. Znižujú citlivosť na inzulín a zhoršujú metabolickú kompenzáciu. Nie sú vhodné pre diabetika na bežnú konzumáciu. Týmto potravinám sa má vyhýbať najmä diabetik 2. typu, aby nároky na jeho vlastný inzulín neboli zvýšené.

Výšku GI ovplyvňuje nielen výber potravín, ale aj ich technologická úprava napr. rozdielny GI majú zemiaky varené vo vode (GI 87) ako zemiaky v pare (65) alebo v šupke (50). Preto sú vhodnejšie zemiaky varené v šupke a nie zemiaková kaša (GI 70), ktorá má tiež vyšší GI. Aj surová mrkva má GI nižší (35) ako varená (49). GI sa porovnáva s glukózou, ktorá má GI 100.

GI ovplyvňuje aj prítomnosť ostatných živín (bielkovín a tukov), ktoré sa konzumujú spolu so sacharidovými potravinami. Príklad: rozdielny GI má suchá žemľa, ako žemľa na ktorej je porcia salámy alebo syra. Suchá žemľa zvýši glykémiu rýchlejšie. V tomto prípade ovplyvňuje GI bielkovina a tuk v saláme a v syre. Alebo plnotučné mlieko má nižší GI ako odtučnené mlieko. Aj keď je vhodnejšie mlieko s nižším obsahom tuku, keď chceme schudnúť, lebo má nižšiu energetickú hodnotu, ale glykémiu zvýši rýchlejšie. Vlašské orechy (GI 15) majú najvyšší obsah tuku na 1 SJ a arašidy (GI 20) majú naproti tomu stredne vysoký obsah tukov na 1 SJ. Orechy kešu (GI 22) majú z druhov orechov najnižší obsah bielkovín a tukov v množstve zodpovedajúcom na 1 SJ.


GI ovplyvňuje aj prítomnosť potravinovej vlákniny: múka má v priemere GI 70 a múka z pohánky, s vyšším obsahom vlákniny, len 50. Čím je GI nižší, glykémia po jedle môže byť lepšia.

GI môže ovplyvniť aj metabolizmus diabetika, ktorý je u diabetikov rozdielny. Tiež veľkosť porcie, kyslosť potravín alebo prídavok k hlavnej sacharidovej potravine trochu citrónu alebo ocot, čím sa spomaľuje trávenie a znižuje GI. Vhodné zdroje potravín s nižším GI: patria k nim celozrnné obilniny, celozrnné chleboviny, cestoviny, mliečne výrobky, strukoviny, ovocie a zelenina, t.j. potraviny s vyšším obsahom vlákniny.

GI je tiež len orientačný údaj, rovnako ako tabuľka SJ. Medzi potraviny s nižším GI patrí aj zelenina, ktorá má najnižší GI. Preto ju diabetik ani nemusí počítať do počtu SJ, keď v porcii zje menej ako 200 g. Vhodná je kapusta, cuketa, uhorka, brokolica, cesnak, tekvica, hlávkový šalát, špargľa, kel, kaleráb, karfiol, baklažán, paprika, paradajka, reďkovka, rebarbora, špenát, huby ale tiež olivy. Zo zeleniny zvýši glykémiu len mrkva, cvikla, hrášok a kukurica.

Ovocie nemusí narušiť glykémiu, ak sa vyberá správne

Mnohí diabetici sa obávajú konzumovať ovocie, nakoľko sú presvedčení, že práve ovocie im výrazne a nežiaduco zvyšuje glykémiu. Ale glykémiu im zvýši nielen ovocie, ale aj ostatné sacharidové potraviny! Keď si diabetik 1 porciu ovocia započíta do počtu SJ v jedle a vyberá medzi ovocím neprezreté druhy a správne sa vie zorientovať v množstve pre 1 SJ, ovocie mu glykémiu nenaruší. Vhodné je napr. zjesť 1 malé jablko, ktoré zodpovedá 1 SJ alebo 1 väčšie za 2 SJ započítať do počtu SJ v porcii jedla na dávku inzulínu. Jablká patria do skupiny potravín s nízkym GI. Sú vhodné pre diabetika pre obsah vlákniny a vitamínu C.

čerešne
Zdroj: Dreamstime.com

Čerešne majú GI len 22. Sú bohaté na minerálne látky, vitamíny a vlákninu. Kompótová miska čerešní je 1 SJ alebo podobné množstvo iného drobného ovocia. Tiež polovica grapefruitu je 1 SJ, rovnako ako 3 slivky alebo 1 broskyňa, polovica avokáda alebo 1 väčšia kivi, 1 pomaranč a ďalšie tuzemské a dovezené druhy.

Jesť ovocie surové je zdravšie, lebo pomalšie zvyšuje glykémiu ako z neho pripravená ovocná šťava alebo kompót.
Ovocné šťavy – diabetik ich občas konzumuje tiež. 1 SJ zodpovedá napr. cca 110 ml grapefruitovej šťavy bez cukru alebo 1 dcl jablkovej šťavy alebo 90 ml šťavy zo surovej mrkve alebo 120 ml šťavy z cvikle. Tiež je 1 SJ zodpovedá cca 240 ml čerstvej paradajkovej šťavy, ktorá má diuretické účinky, pomáha znížiť cholesterol a tiež má ďalšie prednosti. Pri nákupe je potrebné čítať etiketu, aby nebola ktorákoľvek šťava dochutená cukrom.

Ako riešiť vyššiu glykémiu po ovocí

Zaznamenali ste vyššiu glykémiu po ovocí alebo ovocnej šťave, aj keď ste zohľadnili množstvo, ktoré je odporúčané pre 1 SJ? Ponúkam možnosť riešiť problém: napr. k porcii ovocia zjesť 1-2 SJ chleba so syrom alebo rastlinným tukom a množstvo si aj s chlebovinou započítať do počtu SJ v jedle. Bolo by nesprávne, keby diabetik prestal jesť ovocie len preto, že podľa neho mu zvýši glykémiu. To mu zvýši aj ktorákoľvek iná sacharidová potravina. Správne počítať SJ v každej potravine, ale snažiť sa kontrolovať glykémiu aj pred konzumáciou jedla. Na Slovensku je niekoľko tabuliek o sacharidových jednotkách v potravinách.

Nie každá informácia v nich sa zhoduje, ale diabetik ich má vnímať len ako informačný materiál, ktorý mu má pomôcť pri stravovaní, aby dosahoval lepšie glykémie a vedel sa medzi potravinami zorientovať. Najlepšie tabuľky o SJ sú vlastné glykémie diebetika.

Ktoré potraviny sa odporúčajú započítať do počtu SJ a ktoré nie?

Diabetik množstvá potravín pre 1 SJ si môže upraviť tak, aby glykémiu mal dobrú a to nielen pred jedlom, ale aj po zjedení jedla. Kontroluje si glykémiu po jedle za 2-2,5 h. Výšku glykémie môže ovplyvniť aj konzumácia potravín, ktoré zje spolu so sacharidovou potravinou, tak, ako je uvedené vyššie.

Zdroj: Dreeamstime.com

Keď je diabetik liečený inzulínom, mal by prijať na dávku inzulínu primeraný počet SJ, aby sa nedostal vlastnou nedbanlivosťou alebo nevedomosťou do stavu hyperglykémie (vysoká hladina cukru v krvi). Keď prijme viac jedla, ktoré je vyčíslené na SJ, ako dávka inzulínu dokáže pokryť a glukózu vytvorenú z jedla prepraviť do svalových buniek kde tvorí zdroj energie, potom sa nehromadí glukóza v krvi a glykémiu môže mať diabetik pod kontrolou.

Naproti tomu si tiež si môže spôsobiť hypoglykémiu (nízka hladina cukru v krvi), keď zje menej sacharidových potravín na dávku inzulínu, alebo neprispôsobil inzulín alebo jedlo k zvýšenej pohybovej aktivite. Aj to je dôvod, prečo sa počítajú SJ v jedle.

Pre diabetika, označiť konzumáciu jedla matematickým úkonom, ako je počítanie SJ, je síce pre mnohých odradzujúce. Ale na vlastnej glykémii sa sami presvedčia, že počítať SJ a poznať potraviny v množstve, ktoré zodpovedá 1 SJ, je pre každého prínosom.


Poznať tieto potraviny však nestačí. Musí vedieť, koľko SJ má prijať v jedle, v jednotlivých porciách, keď je liečený inzulínom. Počítať alebo správne odhadovať konzumované množstvo na SJ, to je cesta k dobrej glykémii.
Diabetes s glykémiou úzko súvisí, lebo práve pre nameranú zvýšenú hodnotu glykémie u lekára bol zaradený do zoznamu diabetikov.


V ďalšom článku sa dozviete koľko sacharidových jednotiek by mal diabetik prijať počas dňa, prečo sú lepšie varené zemiaky než zemiakové pyré, ako je to s konzumáciou múky a chleba a aká príloha k mäsu je najvhodnejšia.