17.01.2017, 14:05

Som nový diabetik a neviem, čo môžem jesť: 10 najčastejších otázok

Aj v mojej diabetologickej ambulancii sa stále stretávam s otázkami, ktoré napadnú každému novému pacientovi. Väčšina sa týka stravovania a obmedzení, ktoré súvisia s diabetom. Možno ste si mnohé kládli aj vy.

Som nový diabetik a neviem, čo môžem jesť: 10 najčastejších otázok
Zdroj: Flickr
  1. Zistili mi cukrovku. Ako sa mám správne stravovať?

Diétne odporúčania sú pre diabetikov veľmi podobné so zásadami racionálneho stravovania. Preto rovnakú stravu môže s diabetikom konzumovať celá jeho rodina, bez nutnosti prípravy osobitných jedál. Zmena stravovania k racionálnemu nebýva ale samostatne dostatočne účinná. Treba zmeniť aj životný štýl a trávenie voľného času. Zvýšenie fyzickej aktivity je veľmi žiaduce.

 

  1. Čím sa bude môj jedálny lístok odlišovať od doterajšieho?

Cukrovka nebolí. Žiť sa s ňou dá bez väčších ťažkostí dosť dlho. Ale skracuje život a spôsobuje závažné až smrteľné komplikácie (amputácie končatín, zlyhanie obličiek, oslepnutie, srdcový alebo mozgový infarkt). Vhodnou stravou sa dá ovplyvniť vývoj cukrovky na 50-75%. Diabetik si môže vybrať, či bude žiť síce kratšie, ale možno pohodlnejšie bez sledovania stravy, alebo vhodným výberom potravín si predĺži život a zabráni vzniku komplikáciám. Väčšina ľudí má svoje stravovacie zvyklosti a rituály, ktoré sú hlboko zakorenené už od mladosti a len veľmi-veľmi ťažko sa menia. Ak tieto návyky nie sú správne, zmenu diabetik pocíti ako obmedzenie.

 

  1. Na čo si mám dávať pozor?

Strava má byť pestrá a vôbec nie monotónna. Aj nediabetik sa môže stravovať ako diabetik. Základ stravy, až dve tretiny, majú tvoriť výrobky s vysokým obsahom sacharidov a vlákniny. Ide o rastlinné  potraviny (celozrnné obilniny, strukoviny, zemiaky, ryža) spolu so zeleninou a ovocím. Denne odporúčame skonzumovať asi 700g zeleniny a ovocia – predstavuje to asi 3-4 porcie zeleniny (vrátene zemiakov) a 2-3 porcie ovocia.

Asi 17-20% stravy majú tvoriť bielkovinové potraviny rovnomerne rozdelené na živočíšne a rastlinné. Medzi živočíšne patria mäsové a mliečne výrobky. Najvhodnejšie je biele mäso (hydina, ryby) a chudé druhy červeného mäsa. Je žiadúce zvýšiť hlavne príjem rýb, ktorých konzumácia na Slovensku je asi o tretinu nižšia ako je odporúčané. Všetky mliečne výrobky majú byť nízkotučné. V súčasnosti už na každom mliečnom výrobku je uvedený obsah tuku a vyznačené či patrí medzi nízkotučný, stredne alebo vysokotučný.

Z rastlinných bielkovín je žiaduce asi o štvrtinu zvýšiť príjem strukovín.

Príjem tukov je potrebné znížiť hlavne u obéznych diabetikov. Tuky nie sú iba v klasických potravinách ako je maslo, rastlinné maslá, oleje. Sú aj skryté v mliečnych a mäsových výrobkoch. Z tukov je potrebné sledovať aj príjem cholesterolu. Nachádza sa v živočíšnych výrobkoch, najviac ho obsahujú vajíčka. Preto ich konzumáciu je vhodné obmedziť na 2-3 týždenne.

 

  1. Sú jedlá, ktoré majú diabetici vyslovene zakázané?

V súčasnosti vyslovene zakázané jedlá pre diabetikov neexistujú. Oproti minulosti sa dokonca uvoľňuje aj príjem cukrov, ale treba ich započítať do celkového množstva energie a sacharidov. Opatrnosť treba pri jedlách, ktoré môžu rýchlo zvýšiť hladinu cukru – hlavne múčne jedlá, pečivo, cestoviny a ovocie. Pri nich je dôležité neprekročiť odporučené množstvo na jednu porciu.

 

  1. Ak poruším pravidlá správneho stravovania, čo sa mi môže stať? Viem nesprávnu výživu nejako kompenzovať?

Jednorazové porušenie diéty nijako podstatne neovplyvní stav diabetika. Je dôležité, aby sa to stávalo iba občas. Vybočením z diéty nie je nič stratené a nemôže byť dôvodom trvalého zlyhania. Čo najskôr sa treba vrátiť k vhodnému výberu potravín a nezlyhať.

Výnimkou je diabetik liečený inzulínom. Zmene stravy má prispôsobiť aj dávku inzulínu. Pritom je potrebné sledovať glykémie pri sebakontrole glukomerom.

 

  1. Mám sa pri stravovaní orientovať najmä na diabetické potraviny?

Špeciálne dia výrobky nie sú v potrave nevyhnutné. Niektorý diabetici majú dojem, že ich môžu konzumovať v neobmedzenom množstve. Nie je tomu tak. Ich energia sa musí započítať do diétneho príjmu. Síce obsahujú pomerne málo sacharidov, ale o to viac tukov. Takzvané  „dia“ výroky mávajú preto obyčajne vyššiu energetickú hodnotu ako „nediabetické“ výrobky. Časť diabetológov ich vyslovene nedoporučuje.

  1. Počuli sme, že potraviny sa delia na skupiny. Aké? Prečo to tak je?

Ide o tzv. výmenný systém. Po stanovení diétneho plánu systém umožňuje diabetikovi jedálniček často a jednoducho obmieňať a pritom dodržiavať stály príjem energie a sacharidov.  Všetky potraviny sú rozdelené do piatich základných skupín:

  1. chlieb a pečivo, múka, príkrmy – zemiaky, ryža, kukurica, ovsené vločky
  2. mlieko a mliečne výrobky
  3. mäso a údeniny
  4. cukrárenské výrobky
  5. zelenina a ovocie

Diabetik nemusí počítať v kalóriách alebo jouloch, stačí iba vedieť koľko jednotiek z ktorej skupiny má zjesť. Pritom jedna jednotka obsahuje 10g sacharidov.

Na nemeckých a rakúskych výrobkoch sa môžeme stretnúť aj s chlebovou jednotkou (BE – z nemeckého Broteinheit). Ide podobný systém, ale jedna BE obsahuje 12g sacharidov.

  1. Sú umelé sladidlá plnohodnotnou náhradou cukru?

Umelé sladidlá nemajú žiadnu biologickú hodnotu. Ich úlohou je iba nahrádzať chuť bežného cukru (sacharózy). Rozdeľujú sa na neenergetické (aspartam, acesulfam K, sacharin,...) a energetické (fruktóza a sorbit). Líšia sa navzájom chuťou aj sladivosťou. Okrem tehotných diabetičiek ich môžu užívať všetci v obmedzenom množstve. Hlavne u energetických je potrebné započítať ich hodnotu do celkového denného príjmu energie.

  1. Čo v prípade, ak idem do reštaurácie? Čo môžem a čo nie?

V reštaurácii, na dovolenke alebo aj na návšteve v prípade možnosti výberu je vhodné zvoliť si jedlo zodpovedajúce racionálnej strave. Každý diabetik, aj ten najzodpovednejší, už niekedy diétu porušil. Následné výčitky môžu viesť k trvalému zlyhaniu. Tomu sa treba vyvarovať a čo najskôr sa treba vrátiť k vhodnému výberu jedál.

 

  1. Akou mierou ovplyvňuje diéta moje výsledky?

Správna diéta, spolu s pohybovou aktivitou ovplyvňuje ochorenie na 75-80%. Takže diabetik má v rukách svoje zdravie a podstatnou mierou môže ovplyvniť priebeh svojho ochorenia.

 

MUDr. Adriana Ilavská, PhD.,MBA, MPH

Medispektrum s.r.o., Bratislava

 

Uvedený článok a mnohé ďalšie zaujímavé témy nájdete v najnovšom čísle časopisu Diabetik 1-2/2017, ktorý vychádza už 23. januára 2017.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.