06.07.2016, 11:25

22 dovolenkových rád pre diabetikov

Poznáte cestovnú horúčku, ktorá sa objaví tesne pred odchodom na dovolenku? Aby ste v predcestovnom chaose nezabudli na niečo dôležité, pripomenieme vám, na čo by ste určite nemali zabudnúť.

22 dovolenkových rád pre diabetikov
1. Nezabudnite si zobrať na dovolenku všetky vaše lieky, aj s rezervou. Majte ich pri sebe a nie v batožine, aby ste pri jej strate predišli zbytočným problémom. V prípade inzulínu rátajte s väčšou rezervou (fľaštička sa môže rozbiť). Majte dostatočné množstvo diabetických pomôcok (testovacie prúžky na vyšetrenie krvi aj moču, lancety, inzulínové striekačky, inzulínové perá, ihly k inzulínovým perám, glukomer), ktoré patria tiež spolu s liekmi do príručnej batožiny.
2. Skladba stravy počas dovolenky býva iná, ako ste zvyknutí. Vo väčšine prípadov je však možnosť výberu – zvoľte si stravu vhodnú pre diabetikov. Vyhýbajte sa väčšiemu prísunu cukrov, ale aj energie (ľahko nadobudnuté kilá počas dovolenky sa po nej ťažko zhadzujú). V prímorských krajinách máte väčší prísun zeleniny a rýb. Táto strava (tzv. stredomorská) je pre diabetikov výborná – zoberte si tieto zvyklosti so sebou aj domov.
3. Veľmi dôležitý je aj pitný režim. Príjem tekutín u diabetika musí byť počas leta vyšší ako bežne. Dehydratácia môže viesť k zvýšeniu hladín krvného cukru a až k poruche vedomia. Nedostatok vody môže spôsobiť až rozvrat vnútorného prostredia. V zahraničí však neodporúčam konzumovať ľad z vody neznámeho pôvodu.
4. Dôsledne by ste mali dbať na osobnú hygienu. Diabetik je náchylnejší na infekcie kože, preto treba brať ohľad na infekcie a predchádzať im. Starostlivosť o dostatočnú hydratáciu kože celého tela je podmienkou na dobrú kvalitu kožného krytu. Telové mlieko na celé telo, nohy a plôšky nôh treba ošetrovať samostatne.
5. V prípade dovolenky v štúdiách by ste mali dezinfikovať chladničku, riad, ako aj kuchynskú linku skôr, ako ich začnete používať.
6. Vystríhajte sa opaľovaniu počas obedňajších hodín. Opaľujte sa iba s krémami s ochranných faktorom podľa typu pokožky. Presvedčte sa, že vaše okuliare majú ochranný UV filter.
7. Dovolenka je ideálny čas na športovanie. Pre diabetikov sú vhodné všetky športy, okrem extrémnych. Fyzická aktivita nielenže znižuje hladinu cukru, ale ovplyvňuje aj využívanie inzulínu v tkanivách, a tým zlepšuje metabolické vyrovnanie diabetu. Odporúča sa plávanie, beh, rýchla chôdza, ale aj dlhé prechádzky. Každá športová aktivita je vítaná!
8. Ak užívate lieky na zníženie hladiny cukru (tzv. perorálne antidiabetiká) a ste dobre metabolicky vyrovnaní, pred športovaním si môžete znížiť dávku o tretinu.
9. Ak užívate inzulín, pred športovaním si pichnite o 5 - 50 percent menej inzulínu (závisí od druhu a dĺžky trvania športovej aktivity), zjedzte o 1 - 2 sacharidové jednotky navyše, v prípade dlhšieho športovania po hodine zjedzte každú polhodinu 1 sacharidovú jednotku. Majte po ruke vždy zdroj cukru (najlepšie sladký nápoj – džús), prípadne aj injekciu s glukagónom.
10. Inzulín skladujte vždy v škatuľkách (ničí sa svetlom) pri teplote 2 - 8 °C. Používaný inzulín je stabilný 1 mesiac pri izbovej teplote, maximálne do 25 °C. Nevystavujte ho príliš vysokej teplote. Ak si nie ste istý, či ste toto odporúčanie dodržali, použite radšej novú fľaštičku s inzulínom.
11. Niektoré glukomery nemerajú v prípade vyšších teplotných výkyvov, preto je dobré držať ich pri izbovej teplote alebo v tieni.
12. Ak sa chcete venovať vodným športom a užívate inzulín, zaobstarajte si v predstihu v obchode s vodáckymi potrebami nepriepustné vrecká alebo kufríky, ktoré sa navyše nepotopia. Do nich si poukladajte všetky diabetické pomôcky. Nezabudnite ich však priviazať k člnu alebo k sebe, aby neodplávali v prípade, ak sa čln prevráti.
13. Potápanie diabetikov sa všeobecne neodporúča (v minulosti bolo dokonca zakázané) pre možnosť vzniku hypoglykémie. Platí to pre diabetikov nielen na inzulíne, ale aj na tabletkách. Ak sa aj napriek tomu rozhodnete potápať, zabezpečte si potápača, ktorý vie v prípade komplikácií zareagovať. Niektoré strediská vodných športov majú takýchto potápačov k dispozícii. Potápajte sa maximálne do hĺbky 30 m, pred ponorom si 3-krát zmerajte glykémiu (60, 30 a 10 min pred) a po ponore tak isto. Pred ponorom by glykémia mala byť v rozmedzí 5,5 - 9mmol/l. Pri nižších, ale aj pri vyšších glykémiách sa potápanie neodporúča! V nepremokavom vrecku majte so sebou inzulín, glukagón a zdroj cukru. Ponáranie sa neodporúča, ak trpíte niektorými komplikáciami diabetu.
14. Ak máte glykémiu vyššiu ako 17 mmol/l a/alebo acetón v moči, nešportujte!
15. Dlhé šoférovanie vyčerpáva diabetika viac ako zdravého. Prípadná hypoglykémia ohrozuje nielen vás, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Ak užívate inzulín alebo niektoré lieky na zníženie hladiny cukru v krvi (napr. Maninil, Glucobene, Amaryl, Diaprel, Glucotrol, Glurenorm) a chystáte sa vydať na dlhú cestu autom, necestujte sami, zabezpečte si druhého šoféra, s ktorým sa budete sa volantom striedať. Pred šoférovaním, ale aj počas neho si pravidelne merajte glykémiu. Zabezpečte si dostatok času na cestovanie, pravidelne si doprajte zdravotné prestávky. Šoférovanie je úplne nevhodné pre diabetikov s labilným ochorením, s častými hypoglykémiami alebo s komplikáciami (ťažším stupňom diabetickej retinopatie alebo neuropatie).
16. Pred diaľkovými letmi s časovým posunom sa poraďte so svojím diabetológom o úprave dávky inzulínu.
17. Nezabudnite, že väčšia konzumácia alkoholu môže spôsobiť hypoglykémiu, lebo pečeň nedokáže vytvoriť dostatočné množstvo cukru. Všetko s mierou! Vhodné sú suché vína (do 2 dcl denne).
18. Ak ste diabetik na inzulíne, na palubu lietadla si so sebou okrem diabetických pomôcok zoberte aj potvrdenie od lekára o ochorení (v angličtine) a spôsobe liečby (platí pre podávanie perami, striekačkami alebo pumpou).
19. Majte so sebou všetky potrebné telefónne čísla (prvá pomoc, veľvyslanectvo SR, najbližších príbuzných) a mobil, ktorý môže byť neoceniteľný v krízových situáciách.
20. Ak chcú ľudia na dovolenke využívať blahodarné účinky slnečného žiarenia, mali by sa slniť veľmi opatrne. Na opaľovanie by mali využiť ranné a potom neskoré popoludňajšie hodiny. V čase od 10. do 15. hodiny je lepšie zdržiavať sa v tieni, Pri veľkých horúčavách by ľudia nemali predlžovať pobyt na slnku, skôr by mali uprednostniť dobre vetrané miestnosti a pri opaľovaní používať krémy s vysokým ochranným faktorom.
21. Prudké slnečné žiarenie môže zapríčiniť nepríjemné sčervenenie a svrbenie kože. Pobyt na prudkom slnku z dlhodobého hľadiska prispieva k starnutiu pokožky a je faktorom vyvolávajúcim rôzne druhy nádorových ochorení kože. Deti a seniori, ktorí predstavujú citlivejšiu populáciu, si musia chrániť telo vzdušným odevom, hlavu klobúkom.
22. V prípade cesty do exotických krajín sa treba informovať, či nie je potrebné dať sa pred cestou zaočkovať. Takéto očkovanie sa robí buď v Bratislave, Martine alebo v Košiciach.
Želám vám príjemné leto, zaujímavú dovolenku a dobré glykémie.
MUDr. Adriana Ilavská

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.