21.06.2018, 13:27

Pripravte sa na leto s dobrou glykémiou

Každý diabetik sa snaží mať dobré glykémie. Zobral si to za svoj cieľ, ale musí preto niečo urobiť a to našťastie dobre vie. Svojimi vedomosťami o potravinách, o ich glykemickom indexe a svojou disciplinovanosťou to môže aj dosiahnuť, keď dá do súladu liečbu, ktorá je prispôsobená k strave, k počtu sacharidových jednotiek (SJ) a zladená s pohybovou aktivitou.

12. Čo je light, je zdravé. Veľakrát je to naopak. Tieto potraviny bývajú chudobné na vitamíny rozpustné v tukoch, často sa navyše dopĺňajú škodlivými dochucovadlami.

Pravidelnú kontrolu glykémii hádam nezanedbáva žiadny diabetik a včas sa snaží predísť hypoglykémii, ale tiež robí všetko preto, aby sa vyhol hyperglykémii. Túžba po zdraví ho nabáda k zodpovednosti, lebo vie, že má vo vlastných rukách splnenie svojich cieľov. Chce žiť plnohodnotne, so všetkým, čo k tomu patrí. Dobre a chutne sa najesť a zdravo žiť počas celého roka.

Práve táto téma je predmetom edukácii diabetika, či je to nováčik medzi diabetikmi a len sa učí zorientovať v novej situácii do ktorej sa dostal a postupne čerpať informácie o tejto diagnóze. Krok za krokom sa oboznámi aj so zásadami stravovania a potrebnou úpravou  doterajšieho spôsobu života. Ale ťažkosti môže mať aj diabetik, ktorý prešiel niekoľkými edukáciami, ale teóriu podcenil a do života nepreniesol.

 Cieľom diabetika je predísť diabetickým komplikáciám, alebo ich vznik aspoň oddialiť.

K tomu je potrebné, aby:

  • dosahoval dlhodobo dobrú alebo aspoň uspokojivú diabetickú kompenzáciu
  • keď má nadváhu, snažiť sa ďalej nepriberať, ale postupne zbaviť telo tuku, ktorý má uložený nad limit
  • často nadváhu spája so zavodnením organizmu.

Pitný režim

Viac zadržanej vody v tele spôsobujú opuchy. Môže sa prebytočnej vody zbaviť len pomaly. Aj keď pitný režim je potrebný pri nadváhe alebo obezite, dôležité je vodu piť pravidelne počas dňa a nie naraz. Piť a piť je rozdiel. Uvedomiť si, že káva nepatrí do pitného režimu, ale práve káva odvodňuje, preto prospeje piť ku káve vodu. Piť miesto kávy občas zelený čaj bez cukru a sladidiel. Rovnako osvieži a aj odvodní. Pomáha zbaviť sa stresu a zlepšuje metabolizmus. Alebo si kúpiť v obchode petržlen s vňaťou. Umyť a vňať použiť na prípravu nápoja a ten piť. Lístky vňate (z 3 stoniek) vložte do litra vody a nechajte lúhovať 15-20 minút. Nevariť. Scediť a po deci ho piť počas dňa. Nie je vhodné piť ho denne, ale čaje striedať. Vhodný je zázvorový čaj s citrónom alebo čaj Rooibos alebo žihľavový čaj, ktorý má vplyv aj na úpravu krvného tlaku lebo odvodňuje. Vhodný je aj čaj z mäty.

Primeraná strava

Spoliehať sa na zvýšený pohyb a primeranú stravu! Každému pomáha niečo iné a aj niečo iné chutí. Prospeje tiež, keď sa vymení občas mäso zvierat za vegetariánske potraviny: sóju, tofu, fazuľu (namočiť a vodu počas prípravy na varenie vymeniť ešte 2x. Variť pri odokrytom hrnci a bez soli a bobkového listu, ktorý sa používa pri nechutenstve. Pri nadváhe je skôr problém opačný. Bielkovinu mäsa nahradí aj hrach, šošovica, pohánka, chia a konopné semienka, denne 2-3 orechy, 1 vajce a k tomu zelenina.

Na raňajky si pripraviť občas jogurt s vločkami a ovocím. Strava má byť pestrá a nie jednotvárna.  Aj kombinácia jedál pomáha pri chudnutí: napr. na večeru špenátový šalát s posekanými mandľami, malé množstvo udusenej naturálnej ryže (2-3 lyžice) a 3 lyžice uvarenej fazule, a pod.

Osviežte sa zeleninou

Pri odvodňovaní jesť koreňovú zeleninu, petržlen, zeler, mrkvu, bielu reďkovku, chren, zeler, šalotku, špargľu, uhorky, ale aj kapustu a listovú zeleninu.

  • Svoju hmotnosť mať pod kontrolou a pri primeranom energetickom prijme a vyššom energetickom výdaji pohybom, sa to aj podarí, pri dobrej snahe a dodržiavaní istých nenáročné pravidlá
  • Snažiť sa neporušovať zásady zdravého stravovania. Rešpektovať stravovanie komplexne a nezabudnúť na správny čas konzumácie jedla.
  • Niektorá liečba diabetika si vyžaduje prijať jedlo 4-5 krát denne, v primeraných množstvách. Pri inzulínovej liečbe rýchlo pôsobiacim analógom (Humalog, Novorapid, Apidra) sa odporúča stravu rozdeliť na tri hlavné jedlá, v primeranom množstve na dávku inzulínu pred jedlom. Nedojedať sa sacharidovými potravinami, ale zjesť plný počet SJ naraz. Jesť pomaly, ale bez odkladania časti jedla na neskôr. Iná inzulínová liečba preferuje tri hlavné jedlá a dojedenie za 2-2,5 h po hlavnom jedle. Rozdelenie stravy je prispôsobené liečbe.
  • Žiť plnohodnotne, zdravo, s optimizmom pristupovať k riešeniu situácii s neposlušnou glykémiou. Nepodceňovať sa, ale ani nepreceňovať.

Splnenie usmernení na dosiahnutie cieľa sa dá zvládnuť, keď zároveň nehľadáme zdôvodnenie prečo sa to nedá.  

Zdravé a primerané stravovanie

Stravovanie je súčasťou životného štýlu diabetika. Jeho strava sa veľmi nelíši od stravy zdravo sa stravujúceho človeka, ktorý diabetes nemá. Ale je rozdiel, či má primeranú hmotnosť alebo niekoľko kilogramom navyše.

Zásady stravovania:

  • nižší energetický príjem jedlom
  • konzumáciu zdravých potravín s nižším obsahom nezdravých tukov a cholesterolu
  • pravidelne jesť zeleninu, ktorá nemá vplyv na glykémiu do 200 g v porcii
  • zaradiť do stravovacieho plánu denne 2-3 porcie ovocia a započítať ho do počtu SJ v danom jedle
  • zvoliť sacharidové potraviny s obsahom vlákniny a nezabudnúť na príjem vitamínov, minerálnych látok a pravidelný pitný režim
  • stravu menej soliť.

To sú usmernenia, ktorým sa dá aj mierna nadváha zvládnuť a preventívne predísť obezite. Priberá sa ľahko, ale zbaviť sa kilogramov je už cesta trošku na dlhšie trate, hlavne, keď je diabetik netrpezlivý a chcel by schudnúť neprimerane rýchlo.

Alkohol pod kontrolou

    Nie len potraviny, ale aj požívanie alkoholických nápojov sa môže podpísať pod vysokú hodnotu cholesterolu v krvi. Diabetik by mal mať alkohol pod kontrolou nielen pre uvedený cholesterol, ale aj pre problém, ktorý si môže spôsobiť na glykémii. Bez alkoholu je triezve myslenie, ktoré diabetikovi pomáha zvládnuť každodenné situácie. Keď má cieľ schudnúť, tak alkoholom mu pri chudnutí nepomôže.

    Pohyb vopred plánujte

    Diabetikovi je dovolené skoro všetko, tak ako každému, čo sa zdravo stravuje. On by si mal uvažovať čo ide zjesť zo sacharidových potravín, aby počet SJ bol úmerný k dávke inzulínu. Mal by v predstihu uvažovať o plánovanej pohybovej aktivite, hlavne keď má nadváhu a nerád by sa na vyšší výdaj energie dojedal, čo by bolo potrebné, aby predišiel hypoglykémii. V tomto prípade sa musí naučiť pracovať s inzulínom a jeho dávku znížiť úpravou v súlade s usmernením, ktoré dostane od svojho lekára. Aj pri plánovanom pohybe a upravenej dávky inzulínu, mal by pri pohybovej aktivite so sebou nosiť pohotovostný sacharidový balíček, ako prevenciu pre prípadný nepredvídaný pokles glykémie pri vyššej záťaži ako predpokladal.

    Mária Štefáková

    edukačná diétna sestra

    NEDÚ, n.o. Ľubochňa

    Viac si prečítate v časopise Diabetik 5-6/2018, ktorý je ešte stále v predaji v každom dobrom stánku!

    Cookies

    Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.