25.04.2018, 08:45

Bicykel je pre diabetikov dobrá voľba

Aj keď je bicyklovanie z hľadiska výskytu úrazov všeobecne rizikovejšie ako chôdza alebo beh, možno ho pre diabetikov považovať za vhodnú aktivitu. Jazda na bicykli kladie pri porovnateľnej intenzite zaťaženia oveľa menšie nároky na pohybové ústrojenstvo, najmä na veľké nosné kĺby a chodidlá.

Bicykel je pre diabetikov dobrá voľba
Odľahčenie kĺbov je priaznivé najmä pre staršie osoby s artrotickými zmenami. Výrazne nižšie sú aj tlakové sily na chodidlá, čo zase znižuje riziko mechanického poškodenia (odrenín až nekrotických otlakov). Tieto obávané komplikácie ohrozujú najmä diabetikov postihnutých neuropatiou periférnych nervov, ktorí necítia dlhodobý tlak vedúci k nedokrveniu postihnutých častí chodidla.
Dbajte na vhodnú obuv a ponožky
Aj pri bicyklovaní treba dbať, aby obuv nebola príliš tesná. Cyklistické tretry si treba pri kúpe bezpodmienečne vyskúšať a radšej si vybrať pár, ktorý je o číslo väčší ako topánky na bežné chodenie. Dôležité je používať aj kvalitné ponožky, ktoré držia tvar a nešúchajú sa o nohy.
Prekrvenie nôh
Rytmické kontrakcie svalov podporuje prúdenie krvi do zaťažovaných tkanív a zlepšujú tak ich zásobenie živinami a kyslíkom. Do určitej miery znižujú riziko porúch prekrvenia dolných končatín, ktoré patria medzi typické komplikácie cukrovky. Niektoré pracoviská využívajú pedálovanie na bicyklovom ergometri aj pri ich liečbe. V neposlednom rade pravidelné zaťaženie na bicykli vedie k zvyšovaniu citlivosti inzulínových receptorov. V prípade diabetu 2. typu tak pôsobí na samotnú podstatu ochorenia. Pri pravidelnom vykonávaní spravidla umožňuje zníženie dávkovania či už inzulínu, alebo perorálnych antidiabetík. Pravidelný pohyb znižuje aj hodnoty glykozylovaného hemoglobínu, ktorý odráža dlhodobú hladinu krvného cukru a považuje sa za ukazovateľ účinnosti liečebných opatrení.
Na rozdiel od zdravých osôb si diabetik musí všeobecne priaznivé účinky pedálovania v prírode „vykúpiť“ dodržiavaním viacerých zásad. V prvom rade by malo byť jeho ochorenie kompenzované. Na bicykel si môže sadnúť, iba ak jeho hladina glukózy nalačno nepresahuje 17 mmol.l-1. Ak je prítomná ketóza, glykémia nesmie byť vyššia ako 14 mmol.l-1. V opačnom prípade treba ochorenie najskôr kompenzovať úpravou dávkovania liekov a stravovania.

Zaťaženie a hypoglykémia
Najobávanejšou komplikáciou pri dlhšie trvajúcom zaťažení je hypoglykémia. Riziko hypoglykémie je úmerné intenzite a trvaniu zaťaženia. Oba tieto faktory totiž zvyšujú spotrebu glykogénu nielen v svaloch, ale aj v pečeni. Práve pečeňový glykogén, makromolekulárnu látku pozostávajúcu z množstva glukózových jednotiek, organizmus využíva na dopĺňanie krvnej glukózy.
Z tohto dôvodu sa pre diabetikov považujú za menej vhodné extrémy ako napríklad rôzne cyklomaratóny, najmä ak sú spojené so snahou o čo najlepší výkon. Súčasne to však neznamená absolútnu kontraindikáciu súťažnej cyklistiky. Sú známe prípady výkonných cyklistov diabetikov (napr. profesionálny tím NovoNordisk, ktorý je zložený iba z cyklistov s diabetom, pozn. red.). Vysoký objem a intenzita zaťaženia si však vyžadujú dodržiavanie špeciálnych individuálnych stravovacích návykov a liečebných zásad. Podobne zvyšuje riziko hypoglykémie nízka hladina glykémie pred cvičením, zaťaženie nalačno či bezprostredne po podaní inzulínu.
Pozor na riziká
Hypoglykémia, najmä ak nastupuje náhle, môže byť pri bicyklovaní oveľa rizikovejšia ako pri chôdzi alebo behu. Treba preto venovať zvýšenú pozornosť jej prevencii a najmä včasnému rozpoznávaniu. Jej prejavy, ktoré odrážajú začínajúci nedostatok glukózy pre mozgové bunky (pre ktoré je vlastne jediným zdrojom energie), ako aj snahy organizmu o mobilizáciu glukózy z pečene pomocou stresovej reakcie (stimulácie sympatikoadrenergného systému), bývajú mimoriadne pestré. Od pocitu extrémneho hladu, hučania v ušiach, zhoršeného či dvojitého videnia po triašky, bolesti hlavy, pocit predráždenosti, profúzneho potenia, krútenia hlavy či mdloby. V extrémnych prípadoch môžu tieto príznaky vyústiť až do bezvedomia, ktoré, ak sa postihnutému nedostane lekárskej pomoci, môže mať až fatálne následky.
Cyklista diabetik by mal so sebou nosiť rýchlo vstrebateľné sacharidy, ktoré treba užívať priebežne a najmä už pri prvých náznakoch hypoglykémie. Ako príklad možno uviesť 40-kilometrovú cyklotúru, na ktorú sa odporúča vziať so sebou dve müsli tyčinky, banán a 0,5 až 1 liter energetického nápoja s obsahom 5 až 7 % sacharidov.
Cykloturistika v skupine
Vzhľadom na riziko hypoglykémie sa odporúčajú skôr cyklovýlety v skupine. Pri individuálnych jazdách je rozumné nechať informáciu o plánovanej trase a nezabudnúť na mobilný telefón. Vhodný je aj náramok s menom a informáciou o ochorení, ktorá môže za kritických okolností výrazne urýchliť akútne liečebné opatrenia.
Aj napriek určitým rizikám nie je dôvod, aby diabetici zostali mimo súčasného cyklistického „boomu“. Môžu sa na vlastnej koži presvedčiť, že pohľad na svet je pri pohybe na dvoch kolesách často oveľa krajší ako na dvoch nohách.
Prof. MUDr. Dušan Hamar, CSc.
FTVŠ UK

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.