04.11.2015, 00:21

Poradíme vám, ako prežiť zimu v čo najlepšom zdraví

Mnohí si pri pomyslení na zimné mesiace zákonite vybavia zlú náladu, depresie a nechuť robiť niečo pre seba. No aj toto obdobie má svoje čaro.

Poradíme vám, ako prežiť zimu v čo najlepšom zdraví

Lyžovačka, prechádzka po vŕzgajúcom snehu či relax pri vyhriatom krbe so šálkou čaju vám dá skvelý pocit a dobrú náladu. Stačí, aby ste sa na chladné až mrazivé dni, menej slnka a dlhé večery dobre pripravili. My vám poradíme, ako prežiť zimu v čo najlepšom zdraví a bez deficitu energie.

 

1. Zatočte s infekciou

Každá infekcia môže zhoršiť existujúci diabetes. Niekedy je pri nej nevyhnutné zvýšiť dávku liekov alebo inzulínu, alebo prechodne prejsť z liekov na inzulín. Preto dodržujte niekoľko zásad, ako predchádzať infekciám.

Doma udržiavajte príjemné teplo, ale nezabudnite priebežne vetrať.

Otužujte sa. Zvládnete tak lepšie výkyvy teplôt, budete odolnejší a menej podľahnete infekčným ochoreniam.

Očkovanie proti chrípke znižuje výskyt infekcií horných dýchacích ciest a hospitalizáciu hlavne starších diabetikov. Navyše všetkým diabetikom očkovanie plne hradia zdravotné poisťovne. Preto sa čo najskôr obráťte na svojho praktického lekára. Ideálne je dať sa zaočkovať do konca novembra.

Jeseň a zima sú navyše obdobím, počas ktorého je najviac zistení cukrovky 1. typu. Je známe, že niekedy je spúšťačom ochorenia prekonané infekčné ochorenie. Preto aj deti, ktoré nemajú diabetes, by mali predchádzať infekciám.

 

2. Lyže, korčule a dobrá nálada

Aj keď je zima obdobie, keď je príjemné schúliť sa do tepla domova, dostatok fyzickej aktivity je pre každého veľmi dôležitý aj v tomto ročnom období. Pomôže vám upraviť glykémiu, krvný obeh, predídete pocitu chladu na končatinách a navyše si udržíte telesnú hmotnosť.

Nájdite si čas na prechádzky, aspoň 20-45 minút denne.

Diabetici môžu robiť všetky zimné športy, vyhýbať by ste sa mali len extrémnym druhom.

Odporúča sa korčuľovanie, lyžovanie, bežkovanie, chôdza v prírode, ale aj ski-alpinizmus. Každá športová aktivita je vítaná! V horách by ste nemali ostávať sami, vždy zoberte so sebou niekoho, kto vám je schopný v prípade potreby pomôcť. Mobilný telefón s nabitou batériou je tiež vhodným pomocníkom.

Ak užívate inzulín, pred športovaním si pichnite o 5-30 % menej inzulínu (závisí od druhu a dĺžky trvania športovej aktivity) a/alebo zjedzte o 1-2 sacharidové jednotky navyše. V prípade športovania dlhšieho ako hodinu zjedzte každú nasledujúcu polhodinu 1 sacharidovú jednotku. Majte po ruke vždy zdroj cukru (najlepšie sladký nápoj – džús), prípadne aj injekciu s glukagónom.

Ak užívate lieky na zníženie hladiny cukru (tzv. perorálne antidiabetiká) a ste dobre metabolicky vyrovnaní, pred športovaním si môžete znížiť ich dávku. Závisí od intenzity fyzickej aktivity.

Ak máte glykémiu vyššiu ako 17 mmol/l a/alebo acetón v moči, nešportujte.

Pri pobyte vonku prediďte pocitu chladu a podchladeniu. Hlavne starší ľudia a malé deti sú náchylní na pokles telesnej teploty pri podchladení (hypotermiu). Pravidlom je obliecť si viac vrstiev, najlepšie tri, ktoré dobre prepúšťajú pot. V súčasnosti sú dostupné aj oblečenia z moderných materiálov (tzv. funkčných vlákien) a z materiálov, ktoré zabraňujú prefukovaniu (tzv. wind-stopper), ktoré sú na zimu ideálne.

Pozor na zľadovatelý a šmykľavý povrch. Protišmykové zateplené topánky sú pre vás podmienkou!

 

3. Zdravo jedzte

V zime akosi prirodzene inklinujeme skôr k energeticky bohatším a mastnejším jedlám a postupne badáme aj nejaké to kilo navyše. Viaceré štúdie ukázali, že v zimnom období je sklon k zhoršeniu kompenzácie cukrovky. Oproti jarným a letným mesiacom sa niektorým zvýši glykovaný hemoglobín aj o 0,5 %. Závisí to však aj od doby trvania cukrovky. Zmenu diabetici necítia, no zhoršenie kompenzácie môže byť rozhodujúcim faktorom pri rozvoji diabetických komplikácií. Ovplyvniť glykovaný hemoglobín môžete zmenou skladby stravy a fyzickou aktivitou. K zmenšeniu rizika vzniku komplikácií prispievajú dobré glykémie.

Pozornosť venujte aj dostatočnému prísunu vitamínov a minerálnych látok, najlepšie v prirodzenej forme – teda v zelenine (väčšina zeleniny je nezapočítateľná do sacharidových jednotiek) a ovocí (pozor! ovocie sa započítava do sacharidových jednotiek).

 

4. Inzulín a diabetické pomôcky

Inzulín skladujte vždy v škatuľkách (ničí sa svetlom) pri teplote 2-8°C. Používaný inzulín je stabilný počas 1 mesiaca pri izbovej teplote. Vyhýbajte sa jeho vystaveniu nízkej teplote. Zmrznutý nikdy nepoužívajte. Ak ste si nie istý, použite novú fľaštičku. Pri pobyte vonku nenoste fľaštičku s inzulínom alebo inzulínové pero v kabelke alebo v plecniaku, vždy ho noste čo najbližšie k telu, najlepšie vo vnútornom vrecku.

Ani glukometre a testovacie prúžky nie sú prispôsobené na nízke teploty, preto ich tiež noste čo najbližšie k telu.

 

5. Dovolenka a cestovanie

Cestujete na zimnú dovolenku? Nezabudnite si do kufra pribaliť všetky lieky, aj rezervu. Bola by veľká škoda tráviť voľné chvíle zháňaním náhradného diabetológa. Lieky majte v príručnej batožine alebo v kabelke, aby ste pri strate kufra predišli zbytočným problémom. V prípade inzulínu rátajte s väčšou rezervou (fľaštička sa môže rozbiť). Majte dostatočné množstvo diabetických pomôcok (testovacie prúžky na vyšetrenie krvi aj moča, lancety, inzulínové striekačky, inzulínové perá, ihly k inzulínovým perám, glukometer), ktoré patria spolu s liekmi do príručnej batožiny.

V peknom slnečnom počasí na horách nezabudnite na vhodný krém s ochranným faktorom podľa typu pokožky a na slnečné okuliare s ochranným UV filtrom.

Aj keď vás na dovolenke lákajú jedlá od výmyslu sveta, radšej sa ovládnite a vyberte si ľahko stráviteľnú a zdravú stravu. Nadobudnuté kilá počas dovolenky sa totiž po nej veľmi ťažko zhadzujú. A navyše si organizmus výkyvy v glykémiách zaznamenáva vo svojej „pamäti“.

Ak cestujete letecky, na palubu lietadla si zoberte so sebou okrem diabetických pomôcok aj potvrdenie od lekára o ochorení (v angličtine) a ak užívate inzulín, aj o spôsobe jeho aplikácie (platí pre podávanie perami, striekačkami alebo pumpou). Ak budete letieť cez viaceré časové pásma, poraďte sa o úprave dávky inzulínu so svojím diabetológom ešte pre cestou. Obyčajne sa na zabezpečenie metabolickej kompenzácie používa krátko účinkujúci inzulín alebo inzulínový analóg v častejších dávkach. Závisí to od doby letu a počtu prekonávaných časových pásiem.

 

Prajem vám príjemné zimné obdobie a dobré glykémie.

 

MUDr. Adriana Ilavská, diabetologička, Bratislava

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.