02.07.2014, 00:45

Nohy ako v bavlnke

Letné obdobie znamená pre mnohých dovolenku, výlety, turistiku a ak nič iné, rozhodne sa spája so zvýšeným pobytom vonku a trávením času na vzduchu.

bicykel_vylet_s.jpg
Zdroj: StockExpert

bicykel_vylet_s.jpg
Zdroj: StockExpert
S teplom rastie aj potreba nosiť nielen vzdušné oblečenie, ale aj obuv, ktorá nohu dobre odvetrá. Topánkami sa ale starostlivosť o nohy ešte len začína. Chodidlá diabetika totiž potrebujú oveľa viac pozornosti, než si mnohí myslia.

 

Ste diabetik a od svojho lekára ste nejeden raz počuli, ako sa máte o svoje nohy starať najmä v lete? Možno teóriu ovládate, ale diabetológovia svorne hlásia, že napriek opakovaným inštrukciám stále do ambulancie prichádzajú pacienti, ktorí sa pre svoju nepozornosť, alebo nedostatočnú starostlivosť dopracujú k malej ranke na chodidle, z ktorej je neraz veľký problém.

 

Pravidelný kúpeľ

Na pravidelnú hygienu by si mal nájsť čas každý človek, diabetik však celkom určite. Nohy si umývajte denne, najlepšie v lavóre s vlažnou mydlovou vodou. Po umytí si chodidlá starostlivo osušte, nezabudnite na medziprstové priestory.

Koža môže mať často tendenciu k vysychaniu, preto si nohy nakrémujte zvlhčujúcim krémom.

 

Strihanie nechtov

Dôležitou súčasťou starostlivosti o nohy je správne strihanie nechtov. Strihajte si ich dorovna, najlepšie klieštikmi, alebo si ich zabrusujte pilníkom. Nestrihajte si ich príliš na krátko a rozhodne nevystrihávajte suchú kožu okolo nechtov, aby ste ju neporušili a nepripravili tak podmienky pre zarastanie nechtov. Ak na správnu starostlivosť nestačíte sami, dajte potrebné inštrukcie príbuzným, alebo vyhľadajte profesionálnu starostlivosť pedikéra. Nezabudnite mu pripomenúť, že máte diabetes a môžete sa spoľahnúť, že sa vám bude venovať s patričnou dávkou opatrnosti. Ženy si môžu upravené nechty nalakovať. Nejde len o estetiku, ale aj o ochranu pred plesňami.

 

Mini rozcvička

Keď sú nohy a nechty správne ošetrené, doprajte im pohyb. Rozcvička vám nezaberie veľa času, je nenáročná a najlepšie urobíte, ak si z nej spravíte pravidelný zvyk.

 

Diabetologička MUDr. Adriana Ilavská radí:

Špeciálne pre diabetika je vhodné denne rozcvičovať aj prsty a plosky dolných končatín. Cviky sú jednoduché:

otváranie a zatváranie prstov
uchopenia malých predmetov – napríklad vreckovky, servítky položenej na koberci,
precvičovanie nôh na valci alebo fľaši, čo súčasne slúži aj ako príjemná masáž chodidiel
krúživé pohyby nôh v členkovom zhybe

 

Všetky cviky zaberajú iba 5 minút, precvičovať ich možno aj pred televízorom, pri čítaní, oddychovaní, alebo pravidelne pred ľahnutím do postele.

Veľmi vhodné je pri kúpeli striedanie teploty vody – pravidelne niekoľkokrát striedať teplú a studenú vodu dopadajúcu na nohy pri sprchovaní.

Spolu s vhodným výberom správnej obuvi, dennou výmenou ponožiek a samokontrolou chodidiel sú jednoduché cvičenia prevenciou pred vznikom diabetickej nohy. Vznik diabetickej nohy je neskorým následkom diabetickej polyneuropatie, obyčajne v kombinácii s porušením cievneho zásobenia dolných končatín. Diabetická polyneuropatia sa spravidla rozvíja pomaly a pozvoľne, tak, ako pôsobí vyššia hladina cukru na metabolizmus v nervových vláknach. Preto jej vznik a rozvoj závisí od trvania diabetu, ale hlavne od stavu a úrovne metabolickej kompenzácie. Diabetici by si mali uvedomiť, že všetky činnosti s cieľom predísť komplikácii sú pre nich oveľa príjemnejšie, ako riešenie samotnej komplikácie a jej následkov.

 

Ponožky bez švíkov

Myslíte si, že vybrať si správne ponožky je v dnešnej dobe hračka? Že trh je plný výrobkov a ešte aj za dobrú cenu? Pozor na to, že s nízkou cenou sa len občas spája vysoká kvalita. Nohy sú pre vás dôležité, preto si zaslúžia kvalitné ponožky. Radšej vlastniť menej párov ponožiek v dobrej kvalite, ako mať plné šuplíky tých nekvalitných. Rozhodne preferujte elastické bavlnené alebo vlnené ponožky, ktoré majú rozpletený švík na špičke a ktoré vás po natiahnutí „neškrtia“ na členku či lýtku. Ponožky si meňte každý deň. Znie to ako samozrejmosť, ale mnohí si tento zvyk ešte neoslovili.

 

Obujte si kvalitu

Rovnako ako v prípade ponožiek, aj s pri topánkach platí, že kvalitu treba uprednostniť pred kvantitou. Kvalitná kožená topánka s dobre vytvarovanou stielkou niečo stojí, ale nevhodná obuv stále zostáva hlavnou príčinou zranení a defektov na nohách, preto stojí za to zaobstarať si topánky, ktoré vaše nohy dostatočne ochránia a poskytnú im dostatok pohodlia. Kožené topánky sa lepšie prispôsobia tvaru vášho chodidla a noha v nich môže „dýchať“. Špicaté špice či vysoké podpätky naozaj nie sú to pravé.

 

Kontrola chodidiel

Či je vašou dennou trasou cesta z domu do obchodu s potravinami a späť, alebo ste sa túlali mestom celé hodiny, nohy si kontrolujte každý deň. Všímajte si, či na nich nie sú:

začervenania,

zhrubnutá a suchá koža,

mozole,

pľuzgiere,

zakrvácania

praskliny.

 

Ak sa vám pri kontrole chodidiel niečo nezdá, navštívte svojho lekára. Radšej nech vám povie, že nejde o nič závažné, než by ste mali niečo zanedbať a dopracovať sa k infekcii a otvorenej rane.