19.09.2012, 23:44

Bolestivý ischias

Bolesť, pichanie či ťahanie v chrbtici asi zažil už každý z vás, najmä ak sedíte pred počítačom dlhšie ako je zdravé, namáhavo fyzicky pracujete alebo máte nekvalitný matrac v posteli. Spúšťačov neznesiteľnej bolesti je mnoho, ak však úľava neprichádza ani po cvičení či masáži, je čas navštíviť lekára.

Bolesť, pichanie či ťahanie v chrbtici asi zažil už každý z vás, najmä ak sedíte pred počítačom dlhšie ako je zdravé, namáhavo fyzicky pracujete alebo máte nekvalitný matrac v posteli. Spúšťačov neznesiteľnej bolesti je mnoho, ak však úľava neprichádza ani po cvičení či masáži a váš stav sa, naopak, zhoršuje a ovplyvňuje vaše denné aktivity, je čas navštíviť lekára.


Ak vám bolesť z chrbtice vystreľuje až do sedacej časti, stehna či lýtka, máte pravdepodobne dočinenia s neurologickým ochorením s názvom ischias. Podľa neurologičky MUDr. Anetty Kovačikovej sa ischias prejavuje bolesťou, brnením, pálením alebo stratou citlivosti vyvolanou dráždením nervových koreňov, ktoré vychádzajú z miechy v oblasti bedrovej chrbtice a spájajú sa do sedacieho nervu. „Keďže vetvy sedacieho nervu prebiehajú oblasťou sedacích svalov a následne po zadnej strane stehna a lýtka až k členku a chodidlu, tak aj bolesť vystreľuje z krížov až do dolnej končatiny,“ hovorí neurologička.

 

Vyskočená platnička

Za vypuknutím ischiasu môže stáť viacero príčin, najčastejšie ho má na svedomí prasknutá alebo vyskočená medzistavcová platnička, ktorá spôsobuje útlak nervových koreňov. „Ischias však môže byť prejavom aj iných ochorení postihujúcich chrbticu, napríklad zúženia miechového kanála, funkčných blokád bedrových stavcov, zápalov stavcových kĺbov, úrazov, nádorov, cukrovky či nadváhy a obezity,“ upozorňuje MUDr. A. Kovačiková.

 

Najčastejšie spúšťacie faktory ischiasu:

● sedavé zamestnanie

● práca s počítačom

● dlhá jazda autom

● prievan

● klimatizácia

● zmena počasia

● prudký pohyb

● chronická záťaž

● fyzická namáhavá práca

● stres, vyčerpanie

 

V pokoji ustupuje

Ak trpíte ischiasom, môže vás pri prudkom otočení tela alebo pri zdvíhaní ťažkých predmetov prekvapiť silná prudká bolesť. Aby ste jej predišli, oddychujte a na sťahovanie nábytku či na športovanie na pár dní zabudnite. „Päťdesiat percent úspešnosti konzervatívnej liečby spočíva práve v pokoji na posteli s pevným nepohyblivým matracom. Dôležitým faktorom na zmiernenie bolesti je aj aplikácia suchého tepla, napríklad použitie fénu, elektrického vankúša alebo horského slnka na bolestivú oblasť krížov,“ radí MUDr. A. Kovačiková.

 

Keď neutícha

Čo vám však môže uškodiť, je vodný kúpeľ v akútnom štádiu. Neurologička ho v žiadnom prípade neodporúča, pretože si ním pravdepodobne zhoršíte svoj stav. Na zmiernenie bolesti a na uvoľnenie napätia chrbtových svalov radšej využite klasickú masáž. V prípade, že bolesť neutícha dlhý čas, neváhajte ani deň a zájdite za lekárom. „Na základe klinického vyšetrenia a zobrazovacích vyšetrení chrbtice, napríklad röntgenom či magnetickou rezonanciou zistíme príčinu ochorenia, miesto zúženia medzistavcového priestoru, vyklenutie medzistavcovej platničky a jej kontakt na nervové vlákno. Potom zvolíme buď konzervatívnu alebo chirurgickú liečbu,“ vysvetľuje MUDr. A. Kovačiková.

 

Pokoj, lieky, infúzie

Ischias je ochorenie, ktoré môže pri nesprávnej alebo žiadnej liečbe dospieť až do komplikovaných stavov, podľa neurologičky sa môžu objaviť až poruchy močenia a poruchy hybnosti a citlivosti končatín. Ak sa problémy nepodarí vyriešiť opakovanou komplexnou konzervatívnou liečbou, až vtedy lekári pristupujú k chirurgickému riešeniu. „Súčasťou konzervatívnej liečby je pokojový režim, farmakoterapia, medikamentózna, infúzna liečba, lokálna injekčná liečba steroidmi a kortikoidmi, lokálna liečba vo forme gélov a náplastí, ozónoterapia,“ opisuje MUDr. A. Kovačiková. Potom, ako prekonáte akútne štádium a od bolesti sa vám uľaví, mali by ste pokračovať v liečení formou fyzioterapie, pravidelne cvičiť špeciálne cviky, absolvovať masáže a využívať iné podoby rehabilitácie. V žiadnom prípade sa nehrňte do zdvíhania ťažkých bremien, oblasť chrbta si držte v suchu a nech vás ani nenapadne v chladných dňoch vychádzať vonku s odhalenými krížami.

 

Častou príčinou ischiasu je nesprávne držanie tela.

 

Ľadové i horúce zábaly

Nebráňte sa tiež alternatívnej liečbe – akupunktúre, akupresúre, aromaterapii, liečivým bylinkám či hydroterapii. „Prudké bolesti zmierňujú aj ľadové zábaly, pri miernejších, ale dlhodobejších bolestiach treba zase vyskúšať horúce zábaly,“ odporúča neurologička. Vo všeobecnosti však platí, že keď vám lekár správne diagnostikuje ochorenie a zvolí optimálny spôsob liečby, v priebehu niekoľkých hodín až dní budete fit a na chorobu rýchlo zabudnete. Inak to ale bude, ak sa budete vystavovať pôsobeniu spúšťacích faktorov, ako už spomínanému nekonečnému sedeniu pri počítači alebo sa budete vystavovať prievanu. V tom prípade sa vám ochorenie vráti a bolesť na seba nenechá dlho čakať.

 

Viete, že...

ischias je ochorenie, ktoré môže vyvolať aj cukrovka? „Pri nekompenzovanom diabete dochádza k poruche periférnej vodivosti nervov a vzniká chronická neuropatická bolesť v oblasti bedrovej chrbtice. Diabetika vtedy liečime špeciálnymi a protizápalovými liekmi, vitamínmi skupiny B a, samozrejme, mal by sa snažiť o dobre kompenzovaný diabetes,“ hovorí A. Kovačiková.

 

Bolesť v tehotenstve

S bolesťami chrbtice, ischiasom či s bolesťami v oblasti bedrového kĺbu majú neraz skúsenosti aj tehotné ženy. Ak je to aj váš prípad, nezúfajte, pretože aj v tehotenstve existuje na takéto problémy riešenie. Po konzultácii so svojím gynekológom a neurológom môžete vyskúšať fyzioterapiu, špeciálne cvičenia na chrbticu, úľavu od bolestí vám prinesie aj posilňovanie panvového dna, brušného a chrbtového svalstva. Podľa lekárky sú účinné aj masážne techniky na zníženie svalového napätia, aplikácia suchého tepla a liečebné kúpele.

 

Neurologička radí:

● Aby ste predchádzali bolestiam chrbtice, je potrebné prispôsobiť výšku stoličky za pracovným stolom.

● K počítaču sa nasmerujte celým telom, nie len hlavou alebo časťou tela.

● Vyvarujte sa dlhému sedeniu za počítačom.

● Počas práce sa častejšie postavte a ponaťahujte sa.

● Bolestiam chrbtice predídete aj vtedy, keď si zabezpečíte posteľ s kvalitným pevným matracom, svaly chrbta nebudú napäté a telo si adekvátne oddýchne.

● Dôležitou súčasťou prevencie je posilňovanie svalového korzetu, správna fyzická aktivita, chôdza, plávanie, bicyklovanie, správne držanie tela, zníženie stresu, správna životospráva, udržiavanie telesnej hmotnosti pod kontrolou a vyvarovanie sa vonkajším spúšťacím faktorom.

 

(ivk)

Foto: www.fotolia.com

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.