10.03.2015, 00:03

Toto sú ideálne sladidlá. Pozrite si, čo vám najlepšie nahradí cukor

Mnohých diabetikov viac ako aplikácia inzulínu alebo dávky perorálnych antidiabetík škrie fakt, že sa musia vzdať sladkého.

Toto sú ideálne sladidlá. Pozrite si, čo vám najlepšie nahradí cukor
Jedna vec sú maškrty, druhá osladiť si aspoň čaj alebo kávu. Po akom sladidle siahnuť bez strachu, že glykémia vyletí do závratných výšin?

V minulosti si ľudia chuť na sladké uspokojovali predovšetkým čerstvým a sušeným ovocím. To je skutočne zdravý prístup, no pri lákadlách, ktorým je vystavený človek v dnešnej dobe, len ťažko realizovateľný.

Cukor, našťastie, nie je jediným možným zdrojom sladkej chuti a umelé sladidlá nie sú jeho jedinou, a už vôbec nie ideálnou náhradou.

 

Glykemický index

Moderný diabetik by sa pri zostavovaní svojho jedálnička mal sústrediť predovšetkým na glykemický index potravín. To je ideálna zásada aj pri výbere vhodného sladidla. Hodnota glykemického indexu (GI) jednotlivých jedál nám hovorí o ich schopnosti zvyšovať hladinu krvného cukru. Potraviny, ktoré majú vysoký glykemický index, obsahujú cukor, ktorý sa štiepi a vstrebáva rýchlo, výrazne zvyšuje hladinu glukózy a inzulínu v krvi a rýchlo vedie k pocitu hladu. Náhle výkyvy glykémie spôsobujú postupné poškodzovanie cievnej steny a to vedie ku komplikáciám diabetu. Diabetici by sa preto jedlám s vysokým GI mali vyhýbať, aj keď z hľadiska sacharidových jednotiek sa do jedálnička zaradiť dajú. 

Sladenie inšpirované prírodou

Alternatívnymi a oveľa zdravšími prostriedkami na sladenie sú produkty ako med, sirup z agáve, javorový sirup, melasa a rôzne druhy sladov. Všetky z nich predstavujú oproti cukru lepšie riešenie. No napriek tomu nie sú všetky rovnako vhodné pre diabetikov.

Med

Až do 17. storočia bol hlavným sladidlom. Keďže má vysoký GI (až 90), diabetici by sa mu mali radšej vyhnúť. „Môže byť rizikový aj pre deti do 18 mesiacov, kvôli obsahu botulinových spór. Malé deti nemajú dostatočne kyslú žalúdočnú šťavu,“ upozorňuje MUDr. Ľubomír Ruttkay.

 

Sirup z agáve

Jeho glykemický index je iba 27 a je preto mimoriadne vhodným sladidlom pre diabetikov. Obsahuje zostatkový inulín - látku, ktorá podporuje zdravú črevnú mikroflóru a tým aj správnu činnosť čriev; stopové množstvá minerálov a hlavne veľa železa. Vďaka fruktóze je sladší ako repný cukor, preto rovnakú sladkosť pokrmov dosiahneme s menej kalóriami. Je bežne dostupný v obchodoch so zdravou výživou.

Javorový sirup

Javorový sirup síce obsahuje množstvo rozličných živín, ako vitamíny B, vápnik, železo a stopové množstvo ďalších minerálnych látok, no jeho GI je prakticky rovnaký ako v prípade bieleho cukru. Preto pre diabetikov nie je vhodný.

Trstinová melasa

Je to hodnotný prírodný multivitamín s nízkym GI (27) a predstavuje mimoriadne vhodné sladidlo pre diabetikov. Má nízky obsah cukru, ale veľmi vysokú výživnú hodnotu. Získava sa ako vedľajší produkt pri výrobe trstinového cukru. Je to hustý, lepkavý, takmer čierny sirup s výraznou vôňou. Organizmu dodáva napríklad horčík, fosfor, draslík, sodík a vitamíny skupiny B, ale aj meď, zinok, inozitol, kyselinu pantoténovú a listovú. Trstinová melasa je jedným z najbohatších zdrojov organického železa, ktoré má stopercentnú vstrebateľnosť. Posilňuje tak imunitný systém, odstraňuje únavu a čistí krv. Je vhodná aj pri problémoch s vypadávaním vlasov. Ocenia ju najmä ženy počas tehotenstva, menštruácie a prechodu, ale aj fajčiari a ľudia so zníženou imunitou. Zároveň ako bohatý zdroj vápnika je vhodným výživovým doplnkom pre deti.

Prírodné slady

Jačmenný slad (GI 50-60) je bohatým zdrojom vitamínu B6, niacínu a stopových prvkov. V miernom dávkovaní je vhodný aj pre diabetikov z dôvodu prítomnosti rozpustnej vlákniny z jačmeňa.

Ryžový slad (GI 50-60) sa vyrába z ryže použitím koji (Aspergillus oryzae), ktorý sa používa aj pri výrobe misa a sójovej omáčky. Aj diabetici ho môžu s mierou používať.

Kukuričný sirup (GI 60-80) obsahuje množstvo glukózy, je sladký a chuťovo blízky medu. Pre diabetikov však pre vyšší glykemický index nie je vhodný.

Stévia

Je to bylina pôvodom z Brazílie a Paraguaja. Dlhé storočia boli jej listy používané miestnymi domorodcami ako skvelé prírodné sladidlo. Naše telo nedokáže túto bylinu stráviť, čo znamená, že sa z čreva vôbec nevstrebáva a teda nás nezaťažuje žiadnymi kalóriami a súčasne nezvyšuje hladinu krvného cukru. Jej GI je nádherná 0! Sladivosť má pritom 300x vyššiu ako repný cukor. Nemá žiadne nepríjemné chuťové dozvuky typické pre umelé sladidlá. Jej konzumácia neprispieva k tvorbe zubného kazu a môžu ju užívať aj fenylketonurici. Stévia sa bežne používa v niektorých krajinách Južnej Ameriky a Ázie (najčastejšie v podobe drvených lístkov alebo extraktov), v Japonsku je dokonca najpopulárnejším nekalorickým sladidlom, ktorého trhový objem sa pohybuje okolo 40%! U nás, žiaľ, stéviu nedostanete bežne v obchodoch alebo lekárňach. Dá sa však kúpiť cez internet, či už ako rastlinka na pestovanie alebo vo forme tabliet alebo výťažkov na sladenie.

Ideálnu trojicu sladidiel pre diabetikov tvorí sirup z Agáve, trstinová melasa a stévia. Z času na čas môžete využiť aj fruktózu a jačmenný slad. Tieto produkty nie sú rovnako prístupné ako bežné sladidlá alebo cukor, ale ich zdravotné benefity by mali byť kompenzáciou za námahu zohnať ich a zvyknúť si na ich používanie.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.