22.12.2014, 00:24

Čím skôr začnete cvičiť, tým lepšie

Možno sa už onedlho začnete zamýšľať nad predsavzatiami do nového roka.

Čím skôr začnete cvičiť, tým lepšie

Ak máte zvýšený krvný tlak, nadváhu, ste v strese, máte zvýšenú hladinu cukru a cholesterolu, alebo ste už diagnostikovaný diabetik 2. typu, porozmýšľajte nad tým, že by ste mohli začať viac športovať. Pravdepodobne ste tento návrh počuli už aj od svojho lekára. Neotáľajte preto, nájdite si vhodnú aktivitu, ktorá vás bude baviť a potom sa už len môžete tešiť na vylepšené hodnoty zdravotných parametrov.

 

Zdravotné účinky športu a pohybu sú známe od nepamäti. Napriek tomu je množstvo ľudí, ktorí sa mu z rôznych dôvodov vyhýbajú. Rozhodne by ste k nim nemali patriť, ak máte diabetes 2. typu. Kým však začnete športovať, mali by ste sa poradiť so svojím lekárom, ktorý druh športu je pre vás vhodný, aká záťaž je pre váš organizmus prípustná a ako pohybová aktivita ovplyvní hladinu vášho cukru v krvi.

 

Čím skôr, tým lepšie

Špeciálne pri diabete 2. typu je dôležité hýbať sa pravidelne. Športové aktivity totiž zlepšujú citlivosť na inzulín, znižujú nadváhu a sú prevenciou vysokého krvného tlaku. Čím skôr sa zaktivizujete, tým lepšie. Časová náročnosť nemusí byť nijako veľká. Už 30 minút tréningu 3x do týždňa vám pomôže pozitívne ovplyvniť vaše zdravie a kompenzáciu diabetu.

Odporúčania odborníkov však pre vás možno budú znamenať zásadnú zmenu vo vašom doterajšom režime, na ktorý ste boli zvyknutí. Nie jeden spomedzi diabetikov 2. typu sa práve z tohto dôvodu športu vyhýba. Vyhliadky na nepoznanú zvýšenú fyzickú záťaž im nie sú nijako príjemné a rozhodnú sa svoju cukrovku a vysokú glykémiu „utíšiť“ radšej len zopár tabletkami.

 

Radosť z pohybu

O to dôležitejšie pre vás je, aby ste si ako športový začiatočník vybrali taký druh športu, ktorý vám bude robiť radosť a venovali sa mu v takom rozsahu, aby ste to neprehnali. Pretože len ak máte z pohybu radosť, je veľká pravdepodobnosť, že pri ňom aj zotrváte a stane sa dlhodobo súčasťou vášho života. Byť motivovaný a aktívny len zopár mesiacov a potom sa vrátiť opäť do starých koľají a k starým „usedeným“ zvykom, to vám veľký efekt neprinesie. Pozitívne účinky tréningu by sa príliš rýchlo vytratili.

 

Nešportujte sami

Pre lepšie naštartovanie sa by vám mohlo pomôcť, keby ste sa pridali k nejakej skupine športujúcich, ale priamo iniciovali jej vznik. Môžu to byť rovesníci, alebo ľudia s rovnakou diagnózou. Prinesie vám to lepší pocit z toho, že nie ste so svojimi zdravotnými ťažkosťami sami, spoznáte nových ľudí, získate nové kontakty, vymeníte si skúsenosti, zabavíte sa a najmä sa budete navzájom povzbudzovať a motivovať.

 

Poraďte sa s lekárom

Ak vám je šport v akej-takej miere blízky a občas ste nejakú aktivitu vyvinuli, nemal by pre vás byť problém, aby ste pohyb zintenzívnili. Ak ste však veľmi dlhú dobu nerobili vôbec nič, rozhodne sa najskôr poraďte so svojim lekárom, kým sa do niečoho pustíte. Špeciálne v prípade starších diabetikov by mohli srdcovo-cievne ochorenia byť limitujúce pre fyzickú záťaž.

S ohľadom na svoje zdravie by ste, prirodzene, mali presne poznať účinky športu na vašu hladinu cukru v krvi. Platí to predovšetkým pre diabetikov 2. typu, ktorí sú liečení tabletkami (tzv .perorálnymi antidiabetikami) a inzulínom. O úmysle športovať sa čo najskôr porozprávajte so svojím diabetológom, pretože dávky vašich liekov či inzulínu budete musieť pred aktivitou, eventuálne po nej, znížiť, aby ste sa vyhli prípadnej hypoglykémii.

Spracované podľa www.diabetes-ratgeber.net

 

K téme fyzickej aktivity diabetikov sa vyjadruje MUDr. Adriana Ilavská:

Zvýšenej fyzickej aktivite nie je veľmi naklonená spoločnosť nazývaná civilizovaná, netýka sa to len diabetikov. Vzhľadom k technickým vymoženostiam za posledných 20 rokov celoplošne poklesla pohybová aktivita asi o 10 percent, čo sa prejavilo na zhoršení výskytu obezity, metabolických a srdcovocievnych ochorení. Civilizácia nám priniesla civilizačné ochorenia.

Diabetici, najmä tí starší, veľmi ťažko menia zaužívané pohybové zvyklosti, hlavne keď si ochorenie vyžaduje, aby vykonávali fyzickú aktivitu pravidelne v určitej intenzite a dĺžke trvania. Na druhej strane, tí, ktorí zoberú rady o cvičení vážne, majú oveľa lepšie výsledky ako tí, ktorí nezmenia nič, alebo len veľmi malo.

Pri pravidelnej fyzickej aktivite diabetikov dochádza k zlepšeniu takzvanej inzulínovej rezistencie, k lepšiemu využitiu vlastného inzulínu v tkanivách, k poklesu glykémie, tukových parametrov, kyseliny močovej, poklesu krvného tlaku, zníženiu hmotnosti. Tieto úspechy v laboratórnych parametroch, ale aj v poklese hmotnosti, sú silným motivačným faktorom do ďalšej fyzickej aktivity. Diabetici sa potom cítia lepšie z fyzickej i psychickej stránky a vidíme, ako im s úspechom stúpne zároveň aj zdravé sebavedomie. Veľmi som ocenila všetky pacientky, staršie ženy, alebo tie s nadváhou, ktoré nabrali odvahu ísť do posilňovne, alebo na zumbu a ich radosť a spokojnosť bola odmenou nielen im, ale aj mne. Vo väčšine prípadov však musíme my vzbudiť odvahu u pacientov a podporiť ju. Málokedy sa stane, že diabetik príde s ponukou 10 športov, ktorým sa chce venovať a pýta radu, ktorá aktivita je pre neho vhodná.

Bariéry pri zvýšení fyzickej aktivity sú zvykové, keď pacientom s diabetom robí problém zmena zaužívaného, alebo psychické, napr. „hanbím sa ísť do posilňovne, lebo sú tam sami vyšportovaní chalani a ženy“, menej pevnej vôle. Veľkou nevýhodou je samotné ochorenie, ktoré nebolí, preto nedáva jasne signál na zmenu životného štýlu. 

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.