StoryEditor

Financial Times uvoľnia prístup na svoj web

02.10.2007, 00:00
Britský finančný denník The Financial Times vyskúša na svojej webovej verzii FT.com "tretiu cestu" medzi plateným servisom a úplne voľným prístupom.

Britský finančný denník The Financial Times vyskúša na svojej webovej verzii FT.com "tretiu cestu" medzi plateným servisom a úplne voľným prístupom.
Stránka FT.com informovala, že od polovice októbra začne ponúkať voľný prístup ku všetkým svojim článkom, obmedzený však na 30 návštev webovej stránky mesačne. Noviny sa tým pripravujú na ostrý konkurenčný boj o internetovú reklamu s americkým denníkom rovnakého zamerania The Wall Street Journal, ktorý chystá voľný prístup na svoju webovú stránku.
FT.com tak vychádza v ústrety príležitostným návštevníkom, zatiaľ čo blogerom a spravodajským webom dovolí napájať sa aj na materiály doteraz dostupné len predplatiteľom. "Vždy sme boli presvedčení, že žurnalistika, ktorú produkujeme, má pre našich hlavných zákazníkov určitú cenu. Nový model nám umožní držať sa tohto princípu a zároveň zabezpečí, aby naše materiály boli na webe voľne k dispozícii," povedal vydavateľ FT.com Ien Chang.
Podobným smerom sa vybral v polovici septembra aj americký denník New York Times, ktorý začal ponúkať všetky svoje články na internete zdarma. Spoločnosť dúfa, že sa jej tak podarí prilákať viac čitateľov a zvýšiť príjmy z reklamy.
Denník zaviedol platenú internetovú službu TimesSelect pred dvoma rokmi, pričom ročný poplatok za pripojenie na vybrané články bol 49,95 dolára (v prepočte okolo 1 220 Sk), mesačný potom 7,95 dolára. Okrem aktuálnych správ a stĺpčekov budú mať čitatelia k dispozícii aj archív až do roku 1987. Spoplatňovať sa bude len archív z rokov 1923 až 1986.
Spoločnosť sa rozhodla zrušiť platený prístup k článkom, pretože táto služba jej nepriniesla také príjmy, aké očakávala. Dúfa, že takto sa jej podarí zvýšiť príjmy z internetovej reklamy. Tie sú pre americké novinové spoločnosti dôležité, pretože čoraz viac záujemcov sa obracia na internet, a firmám tak klesajú príjmy z predaja novín a novinovej reklamy.
Mediálne firmy sa kedysi domnievali, že najlepšou stratégiou na zvýšenie ziskov je spoplatnenie prístupu na časť či väčšinu internetových stránok. V posledných rokoch sa však ukazuje, že výdavky na internetovú reklamu rýchlo rastú, a tá sa stáva omnoho lepším zdrojom príjmov. Podľa americkej spoločnosti MediaVest sa v roku 2007 očakáva rast tohto trhu na 20 miliárd dolárov, čo je asi sedem percent z 285-miliardového reklamného trhu USA. Zatiaľ čo pri predchádzajúcom ekonomickom útlme v USA sa výdavky na on-line reklamu zastavili, teraz sa to už neočakáva. Podľa analytika Etica Badera z MediaVest nástup vyhľadávačov ako Google a Yahoo! zvýšili dôveru v on-line reklamu a firmy napriek ústupu v prípade iných médií do internetu investujú čoraz viac.
Ďalší denník, Wall Street Journal, ktorý si necháva za prístup k svojim materiálom na webe platiť už od roku 1996, bude rovnako zvažovať otvorenie internetovej verzie, povedal minulý týždeň mediálny magnát Rupert Murdoch, ktorého spoločnosť News Corp v lete kúpila materskú firmu novín Dow Jones & Co.
Analytici odhadujú, že zvýšený prísun reklamy webovým verziám denníkov bohato nahradí príjmy z predplatného. Wall Street Journal má takmer milión platiacich zákazníkov svojho webu wsj.com, omnoho viac než iné noviny. FT.com má napríklad len asi 100-tisíc predplatiteľov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 10:04