10.03.2017, 19:02

7 rád pre zdravé stravovanie a pohyb

Prvé jarné dní sú príležitosťou pre stravovací reštart. Zapamätajte si a používajte niekoľko základných rád pre zdravé stravovanie a pohyb, ktoré sú vhodné pre každého, kto má záujem o zdravší život, teda nielen pre diabetikov.

Zelenina, ktorá môže byť zábavná ale hlavne zdravá.
Zdroj: Pinterest/theartofnutrition
  1. Zameňte bielu ryžu za naturálnu, nelúpanú ryžu. Diabetikovi pomôže nielen pri glykémii, lebo sa pomalšie vstrebáva, ale je aj trvalejším zdrojom energie.
  2. Denne jedzte surovú alebo krátko varenú zeleninu. Okrem toho, že znižuje stres, má mnoho pozitívnych účinkov na zdravie človeka. Preto je vhodné jesť zeleninu pravidelne, hlavne uhorky – posilňujú imunitu, nezvýšia glykémiu, pomáhajú pri chudnutí, lebo majú mierne laxatívny účinok a obsahujú veľa vody.
  3. Denne si doprajte 2-3 porcie ovocia, najmä čučoriedky, jahody, maliny pre obsah vitamínu C a mangánu. Každú porciu si diabetik započíta do počtu SJ v jedle, aj keď má ovocie nízky GI.
  4. Do jedálneho lístka pravidelne zaraďujte proti stresu strukoviny a orechy. Orechy pozitívne vplývajú aj ako prevencia pred srdcovým infarktom, majú nízky GI a keď sa jedia len v malom množstve (majú vysokú energetickú hodnotu), nezvýšia výrazne glykémiu, ba naopak, spomaľujú trávenie sacharidov, ktoré sa konzumujú spolu s orechmi. Potom sa stávajú aj plnohodnotnou bielkovinovou potravinou s obsahom kvalitných tukov.
  5. Dajte prednosť celozrnným potravinám s nižším GI pre obsah vlákniny, pre lepšiu glykémiu, ale aj pre obsah vitamínov skupiny B. Vhodné sú mandle, slnečnicové semiačka a sezam pre obsah horčíka, zinku a draslíka, vitamínov skupiny B, ktoré sú prospešné pre správnu činnosť nadobličiek. Počas stresu zásoby uvedených minerálnych látok a vitamínu klesajú.
  6. Nezabúdajte na bylinkové čaje z medovky, trezalky, harmančeka... a tiež celkový pitný režim. Potrebné je sebaovládanie, veselá myseľ a aktívny relax pohybom.
  7. Jedzte striedmo počas celého dňa, aby ste nemali stres aj z prejedania, že ste nezvládli stravovanie a glykémiu.

Viac o téme zdravej jarnej výživy si prečítate v pripravovanom čísle časopisu Diabetik 3-4/2017.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.