17.02.2017, 16:51

Ktoré dôležité minerálne látky potrebuje vaše telo

Každý organizmus potrebuje potrebné základné živiny, ako sú bielkoviny, tuky a tiež sacharidy. Vhodné je, keď sa tieto živiny zabezpečia z kvalitných potravinových zdrojov. Nejesť mastné mäso, nepreháňať to so živočíšnymi tukmi a nezabúdať na prísun vlákniny, minerálnych látok a vitamínov.

Ktoré dôležité minerálne látky potrebuje vaše telo
Zdroj: Flickr.com

Len správnou a vyváženou stravou zabezpečíme dostatok týchto živín a látok. Ale pri niektorých ochoreniach je potrebné chýbajúce látky navyše pridať konzumáciou vhodných potravín a keď je potrebné aj doplnkami výživy z lekárne. Vedieť sa zorientovať medzi potravinami s obsahom minerálnych látok a stopových prvkov a vybrať si práve tie, ktoré naše telo potrebuje aby sa zdravie preventívne posilnilo.

Minerálne látky

Minerálne látky sú súčasťou zemského povrchu a človek ich získava z potravín a prijíma vodou. Sú potrebné pre metabolické procesy v tele človeka a ich nedostatok sa časom prejaví na zdravotných komplikáciách. Telo nám poskytuje signály, ktoré aj upozorňujú, ktorá látka v tele môže chýbať. Napríklad, pri zvýšenej chuti na sladkosti, signál tela upozorňuje, že mu chýba napr. chróm.

Chróm a jeho význam

Keď chýba v tele chróm, dochádza k poruche metabolizmu glukózy, čo zaregistruje diabetik aj na zvýšenej glykémii. Reguluje hladinu cukru, zosilňuje účinok inzulínu, ale tiež upravuje cholesterol v krvi. Jeho nedostatok môže byť jednou z príčin poruchy glukózovej tolerancie. Chróm pomáha aj pri znižovaní telesnej hmotnosti. Ako? Nakoľko ovplyvňuje metabolizmus sacharidov, ale aj tukov, hoci na 100% to nie je dokázané, človek s nadváhou alebo obezitou sa o to pokúsiť môže. Menej tuku v strave, potom viac svaloviny.

Chróm pomáha znížiť stres. Menej stresu, potom je väčšia snaha pracovať na svojej hmotnosti. Množstvo jedla individuálne prispôsobiť svojej potrebe. Nehladovať, ale viac sa pohybovať, pravidelne a primerane sa stravovať.

Chróm v potravinách

Jeho potravinové zdroje sú práve tie, ktoré by sme mali denne prijímať v pestrej a vyváženej strave. Nachádza sa najmä

  • v celozrnných obilninách, orechoch (hlavne ho obsahujú orechy para)
  • v strukovinách, kukurici a z ovocia v hruškách. Nachádza sa tiež v paradajkách, ktoré si diabetik nemusí započítať do počtu SJ v jedle, keď ich nezje v porcii jedla viac ako 200 g
  • medzi ďalšie potraviny s vyšším obsahom chrómu patrí droždie, syry, vaječný žĺtok, červené mäso, ryby a dary mora, hydina. Tieto potraviny sú zaradené do skupiny nezapočítateľných sacharidových potravín, v prípade, že pri technologickej úprave jedla nebola použitá múka alebo iná škrobovina.

Nebolo by správne, aby sa diabetik spoliehal len na prítomnosť chrómu v potravinách aby si ustrážil výšku glykémie. Predsa je správne naďalej počítať SJ v jedle, ale snažiť sa tiež o potravinách vedieť viac. Dostatok chrómu zlepšuje schopnosť odstraňovať z tela zlý cholesterol a to je potrebné využiť. 

Železo pre zdravie

Železo pomáha v tele pri metabolických pochodoch a zohráva úlohu pri tvorbe hemoglobínu a červených krviniek. Zabezpečuje transport kyslíka všade tam, kde ho potrebujeme. Jeho optimálnu potrebu zabezpečuje hlavne pestrá  strava prispôsobená veku konzumenta a jeho potrebám. Železo je potrebné v každom veku a hlavne pre rast a vývoj mladého organizmu.

Jedálny lístok má byť upravený tak, aby strava bola viac pestrá, zabezpečená potravinami, ktoré železo obsahujú vo väčšom množstve a v tele sa správne využilo. Nachádza sa prednostne v živočíšnych potravinách, ale je obsiahnutý aj v rastlinách. Zo živočíšnych produktov sa vstrebáva mnohonásobne lepšie ako z rastlinných potravinových zdrojov. Nižšia využiteľnosť je z ryže, obilnín alebo strukovín, s porovnaním s využitím železa z mäsitej stravy. Ale nebudeme jesť viac mäsa a vnútornosti len pre toto poznanie.

Železo je potrebné:

  • Pre imunitný systém a obranyschopnosť organizmu.
  • Keď je ho nedostatok, podieľa sa na vyčerpanosti a fyzickej únave človeka.
  • Keď kyslík chýba svalom, dostaví sa únava, keď chýba mozgu, znižuje sa sústredenosť, oslabená je pamäť.
  • Anémia súvisí aj z nedostatku vitamínu B12, čo sa môže prejaviť brnením v nohách (zdroje vitamínu B12 sú v potravinách, ktoré sú zároveň aj zdrojom železa).
  • Unavený a vyčerpaný človek má nižšiu výkonnosť v práci. Pre únavu nemá snahu zvyšovať pohybovú aktivitu a tým môže mať u diabetika súvislosť aj s jeho zvýšenou glykémiou z nedostatku energetického výdaja a narušeného nepomere medzi príjmom energie jedlom a jej výdajom pohybom. K tomu sa pridružuje postupný prírastok hmotnosti.
  • Minerálne látky prijaté jedlom pomáhajú čeliť mnohým chorobám. Železo brzdí rozvoj plesňových infekcii na ktoré sú diabetici častejšie náchylní ako zdraví ľudia

Zinok

Je dôležitý minerálny prvok potrebný pre zdravie človeka a hlavne pre diabetika, deti a tehotné ženy. Má protizápalové účinky, podporuje hojenie rán, posilňuje imunitný systém a pre diabetika je zinok potrebný na lepšie vstrebávanie inzulínu a na zníženie hladiny cholesterolu v krvi. Priaznivo ovplyvňuje funkciu prostaty, u deti jeho nedostatok je príčinou spomaleného rastu, u dievčat sú poruchy menštruácie, u každej vekovej kategórie porucha imunity a náchylnosť k infekciám.

K nedostatku sa pripisuje znížená chuť do jedla, čo by na jednej strane uvítali jedinci s vyššou telesnou hmotnosťou, keby tu nebol ďalší problém a to zdĺhavé hojenie rán, kvalita kože, nechtov a vlasov. K výrazným stratám dochádza najmä potením, preto nedostatkom zinku trpia najmä športovci. Nachádza sa v potravinách živočíšneho a aj rastlinného pôvodu. Ľahšie sa vstrebáva zo živočíšnych zdrojov, podobne ako železo.

Horčík

Pre diabetika citlivosť na inzulín podporuje aj horčík (Mg). Priaznivo ovplyvňuje srdcovú činnosť a zúčastňuje sa na uvoľňovaní napätia a znižovaní stresu. Jeho úloha spočíva aj pri metabolizme tukov, bielkovín a cukrov. Pre pozitívne vlastnosti má veľký význam pre zdravie človeka.

Jeho nedostatok sa prejaví v zhoršení zdravia a to v mnohých ohľadoch. Väčšina jeho zásob je však viazaná spolu s vápnikom v kostiach. Horčík sa nachádza takmer výlučne v rastlinnej potrave. Priemyselne spracovávaná potrava je na horčík chudobná. Pri jeho nedostatku sa môže dostaviť porucha srdcového rytmu, infarkt, dochádza k narušeniu funkcií obličiek a štítnej žľazy. Časté sú migrény, podráždenosť, únava, vypadávanie vlasov, kazy na zuboch a lámanie nechtov. Jeho dodanie do organizmu je potrebné zvýšiť najmä v chladných a zimných mesiacoch, kedy obranyschopnosť organizmu vplyvom počasia klesá.

Dnes už veľa ľudí si uvedomuje, že zdravá strava má význam pre zachovanie zdravia a pri prevencii chorôb. Snažíme sa, aby strava bola nielen chutná, pestrá a pre diabetika mala počet SJ prispôsobený liečbe a hmotnosti, ale tiež o to, aby obsahovala všetky potrebné minerálne látky. Myslieť na zdravie dnes je správne, ale myslieť na zdravie stále, to by bolo oveľa lepšie.

 

Mária Štefáková

edukačná diétna sestra

NEDÚ, n.o. Ľubochňa  

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.